2 Nov 2011

Kisah Pendek 2 : Trade In



Man : Assalamualaikum.

Zam : Waalaikumussalam.

Man : Ini Zam kan?

Zam : Ya siapa ni?

Man : Ini Man. Ingat tak kat saya yang duduk dekat Flat Sentosa yang kau datang nak
cari bilik sewa tu?

Zam : Oh ya. Ada apa?

Man : Sebenarnya ternampak kau malam tadi kat kedai mamak. Tu yang call ni.

Zam : Oh okay apa hal?

Man : Budak yang kau rekemen si Kamal duduk serumah dengan aku tu, dia dah buat
taik.

Zam : Oh ye ke? Dia buat apa?!

Man : Dia curi handphone housemate aku. Aku dah halau dia keluar.

Zam : Laa. Kenapa dia macam tu? Sorry la wei… Susahkan kau je. Aku tak tau pulak dia
macam tu. Sebab sebelum ni dia okay je aku tengok.

Man : Ermm tak pe ler. Bukan salah kau pun. (Ya la masa kau datang rumah aku nak
carikan bilik untuk dia, mesti lah kau kata dia ok kan?? Takut nanti aku reject dia
pulak. Walau pun aku dapat rasakan ada sesuatu yang tak kena dengan budak
Kamal ni
). Mula-mula dia tak mengaku bila kitorang tanya. Tapi bila dah tunjuk
bukti, terdiam dia.

Zam : Bukti macam mana?

Man : Kitorang jumpa resit trade-in handphone dalam beg kat bilik dia. Dia
memang pakai handphone baru dari sebelum ni yang dia pakai.
Housemate aku ni yang geledah bila Kamal takde kat rumah. Sebab berdasarkan cerita dia pada hari kejadian handphone tu hilang, memang tak logik. Jadi satu hari housemate aku ni masuk bilik Kamal yang tak berkunci sebabnya tombol pintu tu dah rosak pun. Jadi, bila semua bukti dah cukup kita tunggu masa je nak soal siasat dia. Dan dia mengaku lepas tu.

Zam : Ish teruk betul. Lepas tu kau halau dia lah?

Man : Aku halaulah. Simpan pencuri dalam rumah buat apa! Lepas tu aku jumpa pulak satu speaker hometheatre yang tuan rumah aku punya bawah katil dia. Nak jual lah tu! Cuma tak sempat je. Speaker tu takde lah besar sangat. Aku pun perasan tak perasan je benda tu dah takde kat tempatnya.

Zam : Teruk betul perangai. Masa handphone tu hilang kau takde kat rumah ke?

Man : Takde. Masa tu baru naik cuti raya. Dia dua orang je yang ada kat rumah.

Zam : Oooo. Cerita punya cerita, macam mana dia boleh curi handphone tu?

Man : Tak best lah cerita kat dalam telefon. Kita minum-minum aku story.

Zam : Okay.


No comments: