24 Nov 2011

Cacamarba : Cun!, Shark Night & Wrong Turn 4


Genre : Komedi

Selepas Nadiya Nisaa menggondol anugerah berganda bagi artis Harapan Wanita Terbaik dalam Anugerah Skrin 2011 dan FFM 24, PF mula menonton filem ini. Filem komedi yg rasanya pertama dari Osman Ali boleh dikatakan berjaya seadanya. Watak Nadiya Nisaa yang bodoh-bodoh alang kira berjaya jugalah ditangannya. Tema pemuda kampung (Atan-Remi Ishak) yang jatuh cinta dengan gadis glamour dari kota Luna (Maya Karin) sememangnya sangat biasa. Walaupun begitu, PF boleh ketawa sedikit apabila menonton Cun! dengan watak-watak badut Mislina Mustafa dan kawannya tu dan yang lain. Susun cerita yang kemas rasanya buat filem ini layak mengangkat pengarahnya merebut calon Pengarah terbaik FM 24 yang lalu. Walau bagaimanapun, tidaklah begitu spektakular. Rasanya, cerita ringan begini boleh membuat kejutan songsang (bak kata Hatta Azad Khan di artikel lalu) jika di senaraipendek Filem terbaik yang tak diumumkan tu. Tolonglah, sawah padi bukan lesen kepada sinematografi yang cantik *just saying.

3/5




Genre : Aksi/Perang (CGI) whatever...

PF amat menyesal menonton filem ini dipawagam (dgn format biasa). Oleh kerana sudah lama tidak berjumpa kawan lama, tiada filem lain yg sesuai pada masa itu (semua citer best lewat malam tika itu) terpaksalah menonton filem ikan jerung yang diketahui tidak apa yang boleh diharapkan sangat ceritanya. Sekumpulan remaja kolej yang bercuti di sebuah tasik diserang oleh jerung. Jerung-jerung sebenarnya dilepaskan oleh sekawan lelaki yang saja ingin merakam aksi jerung memakan mangsanya dan rakaman itu dijual bagi tujuan dokumentari etc. Jerung-jerung pula nampak sangat kartun. Buang masa!

1/5



Genre : Ganas/Thriller

Pernah menyaksikan sekuel-sekuelnya sebelum ini, kononnya 'memaksa' PF untuk menonton versi ke 4 Wrong Turn. Sekumpulan remaja berlibur dengan menaiki motor ski di musim salji dan tersesat. Sesat punya sesat ternampaklah bangunan kosong yang merupakan sebuah hospital tinggalan yang dahulunya merawat manusia tak betul/cacat.. apakejadah istilahnya malas nak ingat. Diserang dan dilapah daging dan di makan. Tiba satu plot yang sangat bodoh untuk memanjangkan cerita di mana satu minah tu kononnya tak sampai hati menghasut kawannya supaya jangan bunuh 3 ekor manusia hodoh yang telah bunuh kawan-kawan mereka. Satu perkara yang tak pernah dibaiki oleh sekuel Wrong Turn, solekan manusia cacat tu nampak murah. Aksi slasher boleh dikata so-so sajalah. Kadang-kadang PF tak tahu kenapa gemar menonton filem sebegini walaupun tahu ia just another story from the 1st original. 

2.5/5

No comments: