25 Sept 2012

A Cube Of Sugar Tarik Diri Dari Oscar



Iran membatalkan hasrat untuk membenarkan filem A Cube of Sugar (2011) dipertandingkan di Oscar 2013 setelah Govenrment-controlled Cinema Agency Iran membuat keputusan demikian. Semuanya kerana tidak lain tidak bukan sebagai tanda boikot terhadap filem yang menghina Nabi Muhammad S.A.W The Innocence Muslims.

Ye Habbeh Ghand atau A Cube of Sugar yang dipilih oleh Agensi berkenaan pada mulanya sebagai calon Filem Bahasa Asing terbaik adalah berkisar tentang 4 saudara perempuan yang pulang ke kampung sebagai persediaan mereka mengadakan majlis perkahwinan adik perempuan yang akhirnya menjadi majlis pengebumian saudara terdekat mereka. Diarahkan oleh Reza Mirkarimi menampilan pelakon kelas A Iran seperti Negar Javaherian, Rima Raminfar, Saeid Pursamimi, Parivash Nazarieh, Reza Kianian dan Hedayat Hashemi.

Nampak gayanya Iran terpaksa melupakan hasrat cubaan menguasai pentas Oscar setelah filem A SEPARATION menggondol kategori itu pada 2012. Sudah tentunya A Cube of Sugar akan masuk ke dalam senarai 'wajib tonton' PF.

Jom kita layan foto still & trailer filem ini.


***
 ***

TRAILER


2 comments:

Mojako said...

Looks great. Awesome recommendation!

Kinda ridiculous AMPAS is boycotted for something that's out of their hand.

MG Hanan said...

alah sayangnya, kalau tidak boleh menang. filem iran mmg best, hebat dan mengesankan.