28 Sept 2011

Antichrist : Anda berani?


Genre : Ganas/Thriller (Denmark)

Synopsis "A grieving couple retreats to their cabin in the woods, hoping to repair their broken hearts and troubled marriage. But nature takes its course and things go from bad to worse"

Secara jujurnya aku nak beritahu filem ini sangat pelik dan gila kerana :

Perempuan gila
Lelaki sabar
Sex
Anu
Ganas
CANTIK

Walaupun hanya melihatnya di youtube dengan sari kata bahasa negara mana aku pun tak pasti, kecuali diselang seli dengan dialog bahasa Inggeris.  Memang pernah tonton filem ganas tapi filem ini menang sebab ia terlalu cantik. Sinematografinya pun meletup. Filem heavy drama yang slow lagi MURUNG ini memang menguji kesabaran. Best actress Cannes 2009 Charlotte Gainsbourg (She) mmg berkesan sekali menjiwai watak perempuan mental sebab kehilangan anak. Nick (setahun) anak mereka, menyaksikan sendiri ibu bapanya berehem2 di atas ranjang lalu berjalan di luar tingkap dan terjatuh dari apartment. Tetapi adegan mereka berehem2 di dalam bilik air dan adegan tragik Nick terjatuh itu difilemkan dalam format hitam putih, slow motion dan diiringi lagu klasik penuh seni sekali. 


Charlotte Gainsbourg sanggup bogel dalam banyak adegan yang aku rasa Kate Winslet pun kalah dalam filem Holy Smoke. Kadang-kadang aku jijik sekali bila anu William Dafoe (Spiderman 2002) (He) yang dipancutkan oleh Charlotte keluar darah selepas Charlotte menghentak dengan kayu…. Dalam filem arus perdana, biasanya kemaluan lelaki di tayang dari jarak yang jauh (e.g Lan Yu) tetapi tidak bagi filem ini. Kedua-duanya Willem dan Charlotte mempertaruhkan kemaluan mereka ke dalam bentuk seni ini boleh kata dengan jarak dekat (tak tau lah kalau ada teknik2 tampal dalam filem). Taktau la kalau produksi ini gunakan dildo pulak..


 Lagi adegan yang sangat disturbing :

  1. Di awal2 filem – di bilik air, adegan ‘F’ ditunjukkan dekat (!)
  2. She lari bogel di waktu malam menuju ke pokok lalu masturbasi kemudian He datang menge’F’
  3. She menggunting kemaluannya
  4. She menggerudi betis He untuk memasukkan batang besi.

Ada baca di artikel lama dulu, yang She memotong anu He tapi aku tak nampak pulak scene tu. Lagipun di youtube ada satu ‘episod’ yang takde atau sengaja di skip. Mungkinkah sebab adegan yg sgt mengganggu tidak juga kerana scene2 sensored ada gak yang di upload. Ermmm entah lah. Kalau anda suka Irreversible mungkin suka Antichrist. Jika tidak, anda akan geli!

Sinopsis lengkap dan spoiler :


3.5/5

3 comments:

Anonymous said...

apasat buleh undi dua film saja itu kanan atas? kasi tambah lor...

PerangFilem said...

poll sebelum ini dah letak 9 filem melayu yg disangka berkualiti pd tahun ini, tapi bila poll closed, 2 filem itu dpt undi tertinggi dan seri. Thanks ya..

fina.S said...

membaca review ni dah rasa mual pulak.. adegan pelik sama mcm film "Serbia film" , tp saya x penah tonton film tuh, cuma tgk reaction penonton d youtube.. mmg tak sanggup. Geli dan saya x berani.. T.T bikin trauma. hikhik