27 Sep 2011

Akan Datang Dis. 2011





         [Semua filem yang dipertandingkan adalah yang ditonton oleh PF sahaja pada tahun 2011 (Jan - Dis) tanpa mengambil kira bila filem itu diterbitkan]


Anugerah Filem Pilihan (kategori) :

           1|  SERAM (PURE HORROR)

           2|  DRAMA (PELBAGAI)

           3|  KOMEDI (PELBAGAI)

           4|  ANIMASI

           5|  THRILLER/GANAS

          6.1 |  AKSI/PERANG (CGI)

          6.2 |  AKSI/PERANG (RAW)

Anugerah Perdana :

   1| PELAKON KANAK-KANAK PILIHAN *NEW

     2|      PELAKON WANITA PILIHAN

     3|      PELAKON LELAKI PILIHAN

     4|      LAKONLAYAR PILIHAN

     5|      SINEMATOGRAFI PILIHAN

     6|      BUSANA PILIHAN

     7|      CERITA PILIHAN

     8|      PENGARAH PILIHAN

     9|      FILEM MALAYSIA PILIHAN 2011

     10|      FILEM TERBAIK 2011

 *****

Filem Popular :

FILEM BOX OFFICE POPULAR 2011 (POLL)* NEW

#SPECIAL MENTION by JURY


Nota juri  (nak jugakkk tu….) :

Dari mana datang istilah Fest. Filem Nyamuk

Festival filem nyamuk ini setahu aku datang dari wartawan hiburan Malaysia yang memperkecilkan kejayaan filem Malaysia yang dihantar ke festival luar negara yang bertaraf kecil-kecilan (nyamuk) yang tak popular atau gah. Ramai tahu, dalam setahun ada beratus-ratus festival filem di adakan di seluruh dunia. 

Jadi, bila filem Malaysia yang menang sesuatu anugerah di festival filem seperti ini, mereka memperkecilkan sebab festival itu hanya picisan dan tak berkualiti bukan seperti Cannes, Berlin mahupun Oscar. Tetapi apabila seorang pengarah tu menang di Berlin, baru terbeliak biji mata mereka!

Mengambil inspirasi itu, Fest. Perangfilem pun menggelarkan diri dengan nama yang sama wahaha..

Objektif : Selain merekod filem-filem yang berkualiti setiap tahun, ianya juga sebagai rujukan kepada pelawat blog ini untuk menonton filem yang baik dari pandangan PerangFilem.

5 comments:

Mamü Miguel Ellezda Vies said...

Hehehe... Cool.
kalau ada peluang tengok filem Bunohan, bagitau aku? Macam tertarik nak tengok, cinematography dia lawa.

PerangFilem said...

jarang aku dapat peluang. biasanya tengok dgn beli tiket sendiri. kalu ada keajaiban, aku bagitau.

berQ said...

bunohan....cerita jantan..

PerangFilem said...

yup semua lelaki takde heroin aku rasa.

Hans said...

aku menanti Bunohan dengan Abuya