21 Sep 2011

If I Want To Whistle, I Whistle



Genre : Drama (Romania)

Silviu yg berumur 19 tahun yang menghabiskan masa di pusat pemulihan remaja akan dibebaskan dalam masa 2 minggu lagi. Sebelum dapat keluar dari tempat itu, dia diberitahu oleh adik lelakinya yang ibunya akan membawanya ke Itali tanpa dipersetujui oleh Silviu. Kemudian dia berjumpa dgn Ana, yang menjalankan kajian projek dipenjara itu dan mula jatuh hati padanya. Dalam keadaan terdesak untuk tidak membenarkan adik lelakinya mengikuti ibunya, Silviu menjadi ganas dan terpaksa menjadikan Ana sebagai tebusan.


Ditemuramah


PerangFilem : Filem Romania pertama dalam hidup yang aku tonton ini hanya berkisar di dalam pusat pemulihan/penjara, kafe dan selebihnya jalanraya. banyak yang aku tertanya-tanya bila tengok cerita ini. Adakah ibu Silviu seorang pelacur? Selama ayah Silviu di hospital, siapa yang menjaga adik lelakinya itu? Dikatakan ibunya telah sekian lama menghilangkan diri dan tiba-tiba datang untuk membawa anaknya (adik Silviu) ke Itali. 

Silviu sememangnya tak suka adiknya itu ikut ibunya atas alasan sikapnya/ pekerjaannya yang tak disukai Silviu (bad parenting la.....)


Melawat abangnya


Kerana sayangkan adiknya, Silviu jadi tak keruan apabila di dalam penjara dan sanggup buat apa saja termasuk menjadikan Ana seorang tebusan walau dlm masa sama jatuh hati pasa Ana. Klimaks cerita ini adalah semasa Ana dijadikan tebusan oleh Silviu hingga terpaksa warden di situ memanggil ibunya untuk berbincang.


Keadaan dalam penjara

Filem ini agak mendatar sebenarnya. Dan aku rasa takde apa2 yang menarik kecuali babak tebusan dan Silviu lari dari penjara bersama Ana untuk minum kopi! ...dan berjanji untuk tidak apa2kan Ana. 

Ana & Silviu


Semua ini kerana tak mahu Silviu berjauhan atau kehilangan dengan adiknya itu padahal hanya beberapa hari saja untuk dia dibebaskan. Adakah Silviu menepati janji? Yang penting aku tak suka kesudahannya.


3/5

No comments: