13 Sept 2011

Klise Drama Melayu (extra)

Kali ni aku nak komen skit pasal adegan2 biasa dlm drama melayu kita. Kalau selama ni kita dengar orang merungut adegan di meja makan selalu sangat di paparkan, perkahwinan anak yg dirancang oleh keluarga korporat, rebut harta dan sebagainya... Kali ni aku nak tambah mana yang aku perasan...


Semua bangsa ada adegan di meja makan* hehe

1. Perbualan telefon
Kalau adegan terima panggilan telefon aje (terutama dapat berita musibah etc), mesti penerima panggilaan tu ULANG BALIK AYAT si pemanggil.

"Apa! kemalangan?!"
"Apa? Kamal dekat hospital?"
"Apa! Shikin putus tunang?"

Semata nak bagitau penonton kan............
Adik, dah besar jangan ulang apa si pemanggil cakap taw..

2. Fail pejabat
Kalau di pejabat aje, si bos mesti tanya orang bawah dia,

Bos1 : Mana fail yang saya mintak tu?
Bos2 :  Kan saya suruh letak fail tu atas meja saya pagi ni. Mana fail tu? Lembab!
Bos3 : Ini bukan fail yang saya mintak, awak ni kenapa? Lain yang saya mintak lain yang awak buat!

Tak pernah, aku tengok bos mintak thumb drive ke, hantar emel ke.... dari pekerjanya walaupun dunia kini makin canggih. Heran.. Oh ya, mungkin fail tu boleh di belek2 dan di selak2 untuk lebih praktikal............
 Nah bos! Bos bila kita nak paperless ni bos? Dah tahun 2011 dah ni.

3. Kesuntukan masa
Kalau nak matikan adegan ke... mesti :

"Eh aku dah lambat ni..."
"Eh aku gerak dulu, dah lambat ni" sambil tengok jam tangan...
*Mahal jam aku...

4. Makan untuk hidup
Satu lagi dialog yang selalu terpacul dari mulut2 pelakon kita adalah :

"Dah makan ke?" memang ambik berat betul sebab kalau di luar drama pun orang melayu ni selalu tanya macam ni...

5. Kalau waktu sarapan aje mesti ada ahli keluarga YANG DAH LAMBAT nak pergi kerja atau ke kolej dengan digambarkan meminum SETEGUK air saja lalu pergi dan kata "Man dah lambat ni....."

Updated :

6. Kalau watak gadis atau janda kampung je mesti berjalan kat jalan kampung tu sambil pakai payung dgn mekap tebal. Nak bagi meletup pakai kebaya dan spek hitam (kalau naik kereta/motor x nampak jalan lenggangnya).

*Cuba sesekali buat mcm ni...

7. Kalau watak oang gaji je mesti kasi nama-nama tipikal, Mak Jah, Mak Kiah, Mak Bedah dan segala mcm Mak....

8. Kalau borak kat telefon nak buat temujanji mesti cakap jumpa petang ni  pukul bla..bla...bla tapi tak cakap pun jumpa kat mana. Pelik!


Takat ni je aku membebel. Nanti ada orang marah banyak sgt komplen. Buat tak reti........


Sekian.

6 comments:

MiSs DeAn0Va said...

ahahhaha..tau tk per!!reti komplen jerrr..cey ko yg jd director!br ko taww cm no!!

PerangFilem said...

haha.. tq komentarnyaaa....

pojak said...

epic.haha

PerangFilem said...

Thanks haha too.. :-)

amenz said...

Gua sokong lu punya kritikan pasal nie.kta sbg penonton ada hak utk bsuara..nnt tmbul lak isu filem@drama melayu gagal xde sambutan.disalahkan penonton gak tak support.nk support cmne kalu kerap kali ditayangkn idea yg sama tak gitu??

PerangFilem said...

TQ bro!