14 Jun 2012

Apa Yang Nak Disampaikan Dalam Jiwa Taiko?



Genre : Aksi (1) 
Arahan : Osman Ali
Kos : RM1.5 juta
Pelakon : Remy Ishak, Diana Danielle, Bront Palarae, Fizz Fairuz, Beto Kusyairi, Mislina
Tahun : 2012
Filem Seumpamanya : Ermm....
Rating : 2.5/5




Jiwa Taiko merupakan filem recycle sejak satu dua tahun kebelakangan ini. Kenapa Osman Ali di antara pengarah yang berjaya di negara ini masih buat filem bertema sama (gangster insaf dan cinta)? Tema sama tak kisah sebenarnya, tapi jalan cerita pun hampir sama. Jadi, macam mana tu? Jalan cerita yang sedikit sama dengan KL Gangster dan Chow Kit (bahagian kedua) dan ditambah pula dengan tema cinta yang agak klise tidak menarik perhatian PF terhadap filem ini. Apa yang nak disampaikan dalam filem ini? Bekas gangster yang jiwang, pengorbanan cinta seorang kawan, gangster yang baru kenal erti cinta? 

Apakehal Freez (Fizz Fairuz) marah sangat dengan Firman (Remy) hingga nak bergaduh dan melabelnya sebagai perosak manusia(?), padahal Firman tak tahu pun yang Lara (Nadiya Nissa) suka padanya? Apakah? Lain la kalau Firman tahu dan mempermain-mainkan Lara. Overprotected yang tak bertempat si Freez ni. Lagi satu, sedang Pinto dan Firman berlawan di pantai, si Freez ni kenapa tak tolong? Pegi pulak teman si Lara ni bersalin yang dibidan oleh Trisya (Diana). Lara bersalin pun agak cepat tempohnya. Selama 9 bulan tapi rasanya baru semalam, geng Pinto bakar rumah WiraCinta. Ermm.... Geng Pinto yang dikatakan bahaya dan ganas pun dapat ditewaskan dengan mudah oleh orang-orang rumah WiraCinta yang ada 3-4 perempuan yang boleh disangkal keperwiraannya walaupun dah berlatih silat segala. (Err... Bila nak habis filem ni, sambil PF membelek-belek handphone....)

Pendek kata, Jiwa Taiko sangat senang tapi berwadah berat yang tak terbawa oleh elemen gangster/jenayah itu. 

Kredit bagi filem ini adalah Nadiya Nissa dan Bront Palarae. Kalau nak skip filem ni pun boleh dan duit tu lagi sedap pergi makan KFC. Takde apa yang menarik walaupun paper kompang pasal adegan 18sx itu. Hehe.... 

No comments: