19 Oct 2011

Karak : Hantu Alien + Hantu Teknologi = ?


Genre : Seram

PF tau PF ketinggalan tengok filem Karak – Laluan Puaka. Mesti pembaca dah baca sinopsis di mana-mana sumber kan?  Walaupun begitu, PF nak komen sikit pasal filem ini. Memang betul tekaan PF yang tak nak tonton filem ini di panggung nak-nak lagi bila tengok trailernya. Kalau tak memang menyesal!

Satu hal yang kurang logik, asik petir memanjang tapi hujannya tak jugak! Dari awal semasa kereta mereka terjunam dalam gaung sehingga habis cerita, petir sabung menyabung dengan angin bertiup kuat sampai la katanya ke awal pagi di kubur tu, tak setitik air pun jatuh. Memang PF pernah kata buang akal logik dlm filem alien Hollywood e.g alien curi emas di bumi, curi air, tapi itu filem alien awal2 lagi memang tak logik.


Babak dalam tandas masa Jack nak kencing tu, punyalah jauh dan tandas nampak over scary. Kalau aku pun tak jadi kencing kat situ. Lagi satu, si Ida (Kilafairy) pegi beli burger tapi dalam kereta asik2 "Im hungry..." dengan gediknya dari tadi pastu mintak burger dari Nik kat seat belakang padahal dia yang beli kat stall tadi. Masalah identiti la watak Ida ni....

KRU yang mahir dengan teknologi janaan komputer tu, tak nak rugi kepakaran, maka gunalah jugak CGI. Rasanya tak mau hantu nampak sama dengan hantu melayu lain maka lahirlah hantu kaki panjang tapi rambut sama je dengan hantu lain – panjang. Tapi hantu cun pun ada juga. Ala macam filem Cermin, hantu lawa tu.

Kaki panjang. Teringat filem Legion.

Macam alien

Hodohnya. Apa dosa silam kau sampai rupa cenggini?

Masih cantik sambil tersenyum

Pastu bertukar ngeri. *Tengok mulut dia tu, eerie..

Ida yang katanya seorang yang mementingkan kecantikan, tetap nak mandi kat belakang rumah Tok Malam, malam-malam. Walhal mereka dah berapa kali dikejutkan dengan hantu-hantu sebelum tu. Kiranya Ida ni sangat nak selalu bersih dan cantik walaupun sememangnya ada hantu berkeliaran. Salute Ida!

Agaknya Ida ni pun buta ke hapa, si Zura (Sheera Aiyob) pakai rantai punyalah besar tapi tak tegur langsung dari mana Zura dapat rantai tu. Dah la rantai tu tak dibincangkan langsung antara mereka. Weird!

Kau buta ke Ida? Sinar bulan punyalah terang benderang dari celahan tingkap lagi kau tak nampak. 

Di akhir sekali, PF agak keliru di mana pemberita melaporkan mayat 3 rakan sekolej dijumpai mati oleh polis iaitu Jack, Ida dan Nik tetapi belum menjumpai Zura. Adakah Zura yang bercakap dengan Tok Malam masa itu pun sudah mati juga? Padahal Zura masih hidup sempat diucap selamat tinggal oleh roh Nik. Adui kurang faham di celah-celah kecelaruan di seluruh filem ini.

Nik yang nak kembali ke jasadnya.

PF merasakan kalau KRU tak buat filem Karak ini pun tak apa. Mungkin sekadar nak bereksperimentasi. Namun ianya gagal. Nak mengangkat satu-satu kisah ‘hearsay’ ke dalam filem itu bagus, tapi entahlah, tak berapa nak menjadi bila imej hantu terlalu di expose ditambah dengan teknologi. Jadi, seram ke? Tapi bila lihat balik tagline dari filem ini, Dari Mata Saksi, PF tarik balik kata-kata PF dari awal......


2/5

p/s : suka dengar lagu-lagu KRU dulu.

No comments: