15 Oct 2011

Real Steel : Transformers Ke Tepi!




Genre : Aksi/Perang (CGI)

PF nak skip sinopsis filem ini. Tapi secara ringkasnya ia berkenaan;  robot > tinju robot > hubungan anak dan bapa . Apa yang PF boleh nyatakan, idea segar dari Hollywood (yang PF sedar) ternyata menjadi. Belum pernah lagi tema tinju robot yang kita saksikan pada skala besar Hollywood. Jalan cerita yang ringkas bukan menjadi alasan ianya diambil ringan oleh pelakon-pelakonnya. Dengan lakonan mantap Hugh Jackmandan Dakota Goyo (ada kaitan dengan Dakota Fanning tak?) ternyata satu chemistry yang baik!  Lakonan comel Dakota Goyo sebagai Max amat mencuit hati terutama adegan merampas microphone dari pengacara gusti lalu mencabar Farra Lemkova dan Tak Mashido.

Bab kesan khas janaan komputer jangan cakaplah. Nak-nak kalau Hollywood buat CGI robot, mcm canggih dan sofistikated punya robot. PF suka acuan dimana “mana tumpah kuah kalau tak ke nasi” merujuk kepada sikap degil Charlie Kenton (Hugh) yang turun kpd anaknya, Max. Kalau dah macam tu, Charlie memang tak boleh buat apa dah! Tetapi sepanjang filem ini Max tidak memanggil ayahnya ‘dad’ sebaliknya memanggil nama ‘Charlie’ sebab mereka tak pernah berjumpa sejak kecil lalu hubungan anak-ayah agak asing bagi mereka (seakaan kurang ajar pula aku rasa). Tapi tak silap PF, di akhir babak sekali yang Max memanggil ‘dad’, sungguh sebak rasanya. ‘Goosebump’ jugalah semasa babak akhir lawan tinju antara Atom dan Robot ciptaan Tak Mashido tu (Zeus ke apa namanya...), macam rasa nak bersorak sekali walau kita tau itu cuma dalam filem je, sama feelingnya dalam The Black Swan di mana Natalie Portman habis buat show tu.

Kesimpulannya, walaupun jalan ceritanya boleh diagak, ianya disusun dengan kemas dan ditambah dengan faktor-faktor di atas dan PF merasakan sekuel Transformers boleh berehat sebentar (jika ada lagi.....)



4/5


p/s : betul ke ada filem Thundercats?

4 comments:

Hans Hanis said...

hahaha
betul2
sekuel transformers boleh berehat sebab filem Real Steel nih 100 kali lebih menarik dari filem tu bagi aku
hehehehe
aku suka watak Max
comel dan energetic

Review Filem Real Steel Disini

PerangFilem said...

Yezzaaa... terhibur.

Ajami Hashim said...

LIKE!!! :)

PerangFilem said...

Memang En Ajami! :-)