6 Dec 2014

FPF2014: Suku Akhir


Bulan Disember kembali lagi. Seperti biasa PF akan buat anugerah berangan sendiri untuk menjunjung filem Malaysia yang disayangi ini. Terdapat lebih 73+ filem Malaysia yang ditayangkan pada 2014 sekaligus mencatat rekod tahun terbanyak Malaysia mengeluarkan filem termasuk dari pelbagai bahasa. Dari sebanyak 73+ filem itu hanya DUA PULUH SATU (21) yang berjaya menarik PF ke pawagam/tonton. Ini merupakan penurunan dari tahun lepas, di mana pada tahun 2013, PF menonton DUA PULUH SEMBILAN (29) buah filem. 




Ini dengan terang membawa maksud, industri semakin kurang memberi pilihan kepada citarasa PF, atau paling tidak pun bagi sesetengah filem yang ditonton adalah daya tarikan pengarah yang sebelum ini cemerlang seperti Syafik Yusoff dengan SAM dan kini hadir dengan genre yang PF telah blacklist. Syafik muncul dengan naskah Abang Long Fadil yang  mendapat mixed review dari khalayak penggemar. Begitu juga dengan Balistik, oleh kerana termakan publisiti maka ianya ditonton juga. Filem-filem kitar semula terus bermaharajalela dan filem 'lain sikit' terlalu kurang. Tembus pula dikatakan memberi perspektif berlainan daripada Ahmad Idham lalu PF ingin mencuba apa yang boleh beliau tawarkan.

Balistik memulakan kempen FPF 2014 dibulan Januari dan diakhiri dengan Terbaik Dari Langit pada 25 Disember 2014 nanti. Manakala, buah tangan Mamat Khalid adalah yang terbanyak ditonton iaitu 3 filem; Zombi Kilang Biskut, Apokalips X dan Amir & Loqman Pergi Ke Laut. Berikut adalah filem-filem yang berjaya ke suku akhir (filem-filem tempatan yang ditonton sepanjang 2014). 

*(Klik link untuk ulasan)


LAGA 


CUAK 


SEJOLI: MISI CANTAS CINTA 

ZOMBI KILANG BISKUT 

APOKALIPS X (bukan ulasan PF) 



CEO 





THE CAGE




TERBAIK DARI LANGIT

CERITA HANTU MALAYSIA


Separuh akhir - 10 filem tempatan yang dikira layak akan diumumkan di page FB PerangFilem terlebih daulu.

Akhir - TOP 5 untuk menentukan satu Filem Terbaik Pilihan tahun ini.


p/s: filem tempatan bukan 'tahun semasa' yang ditonton adalah Gadoh (Namron), Syaitan (Bade Azmi) dan Rain Dogs (Ho Yuhang).




No comments: