3 Oct 2014

Cacamarba: Annabelle, Hijrah Cinta & Dollah Superstar



ANNABELLE
Arahan : John Leonetti
Genre : Seram
Tahun : 2014
Rating : 3.5/5


Perangfilem layan jugalah filem ini. Kekurangannya bagi PF, penonton diberi rehat-seram-rehat yang berulang kali yang ditawarkan kepada penonton mungkin buatkan mood penonton sedikit tawar. Bagaimanapun, bagi PF ia taklah seteruk seperti yang diluahkan oleh sebilangan penonton yang agak hampa dengan arahan John Leonetti (Mortal Combat), setelah kejayaan The Conjuring di mana Annabelle adalah salah satu 'watak' di dalamnya. Satu pointnya ialah, PF bersyukur ia tidak menonjolkan hantu CGI yang semestinya akan spoilkan filem seram. PF memang kurang gemar jika melibatkan hantu CGI. Kedua, babak-babak seram yang dicipta sememangnya berjaya diterjemahkan, boleh dikatakan tidak kecewa dengan perkara itu. Antara babak paling seram SPOILER: ketika syaitan ditangga, lif terbuka beberapa kali ditingkat yang sama, stroller di basement bawah apartment, patung Annabelle berdiri dan ketika syaitan menerkam(?) Ruby, tak pasti yang ini kerana PF terperanjat dan tutup mata (lol). Beberapa babak seramnya mengambil ilham filem Rosemary's Baby - stor di basement dan stroller bayi selain watak sepasang suami isteri yang menunggu kelahiran bayi mereka. Selain itu, watak ibu - Mia yang kurang penghayatan mengganggu sedikit tuntutan watak itu selain penyudahan yang tak best semacam kononnya akan ada sambungan. 



DOLLAH SUPERSTAR

Arahan : Kabir Bhatia
Genre : Komedi
Tahun : 2014
Rating : 3/5



Secara kebetulan filem ini keluar setelah Amir & Loqman Pergi Ke Laut yang membawa tema yang lebih kurang sama - parodi. Dollah Superstar (DS) sebenarnya membogelkan industri perfileman khususnya kerja-kerja balik tabir semasa pembikinan sebuah filem di Malaysia. Tulisan Alfie Palermo (Sembunyi yang juga arahan Kabir), tak boleh dinafikan merupakan hasil pengalaman mereka dalam bidang produksi. Semua dilakonlayarkan dalam bentuk komedi, Dollah merupakan samseng/gangster di luar filem cuba membetulkan rupa dan karakter watak gangster dalam filem bikinan seorang produser yang diberi nama Dr. Romeo yang memerli Dr Rozmey (2 Alam). Macam Dollah ni wakil daripada penonton dan pengkritik filem yang cuba membetulkan apa yang tak kena dalam filem kita. Dah la nama gangster Dollah! Kalau nama Shark taklah ia beraroma komedikan.

Jarang upload gambar tiket...
Watak Neelofa sebagai aktres cantik yang merenyam dengan kru-kru walaupun berboifrenkan Shah Dazzle, Shah Dazzle pula tak berkaliber dalam membawa watak gangster dan rombakan skrip atas arahan produser akibat kekurangan bajet. DS juga dilihat ada sedikit bayangan Layar Lara yang dikelakarkan. Filem popcorn Kabir Bhatia kali ini boleh dinikmati dan PF boleh tertawa jugalah. Ada satu babak ketika Dollah dan Lalat di rumah dengan bercakap kuat sehingga didengari jiran sebelah (Cina?), adakah perli filem gangster cakap jerit/kuat juga?

Apa yang jelas, Amir & Loqman dan Dollah Superstar kedua-duanya tak menyebelahi gangster. Dalam Dollah Superstar, endingnya SPOILER: Dollah & Lalat dikejar polis (walaupun sekerat ditunjukkan). Apakah maksud bagi kedua-dua filem ini? PF teka, mereka berpendapat (Mamat Khalid & Kabir yang tak pernah-pernah buat filem berciri gangster, bila buat versi parodi pula) sudah-sudahlah tu dengan filem gangster ni. Eh, tapi ada jugak Kaki Kitailah, Gangster Rock Kasi Sengatlah dan lain-lain akan datang. Peminat pun dah bosan tapi kenapa masih buat lagi? Ini sajakah kemampuan pembikin filem kita? Contohilah kelainan karya Terbaik Dari Langit, Negeri Di Atas Pasir, River of Exploding Durians, Lelaki harapan Dunia ke..

Malangnya, akibat serentak dengan tayangan Annabelle, hanya PF seorang di dalam panggung. Terdetik juga rasa sedih kerana mereka bekerja keras dilayarperak itu tapi tiada penonton yang menyaksikan hasil titik peluh mereka. Serius, kalian pengkarya harus buat sesuatu, bukan terus memparodikan diri masing-masing lagi. Barulah kata-kata Aziz M.Osman dalam filem ini boleh terus dipakai (tika bajet dah tiada tapi filem harus diteruskan demi seni).


HIJRAH CNTA

Arahan : Indra Gunawan
Genre : Drama (Indonesia)
Tahun : 2014
Rating : 3.5/5


Filem biograpic ini berkenaan bagaimana Jefri seorang pelakon sinetron dan juga penagih dadah yang kemudian berjaya menjadi ustaz selebriti. Perkenalannya dengan seorang gadis model sambilan, Pipik yakin dapat merubah hidupnya menjadi lebih baik. Dari situ, konflik dalam diri, hubungan dengan Pipik dimana selalu meminta wang untuk beli dadah, hubungan keluarga Jefri dengan Pipik, menjadi konflik yang melingkari keseluruhan cerita menjadi menarik. Lama-kelamaan kesedaran berlaku dalam diri Jefri sehinggakan beliau menjadi fenomena di Indonesia. Drama ini tidak terlalu berat, malah filem religi adalah term yang selalu dipanggil di Indonesia ini mengingatkan PF filem Mihrab Cinta. Bukan sekadar drama biasa, malah ada terkesan subtle ketika Jefri dan Pipik menerima panggilan telefon sewaktu di Bandung (tawaran kerja kepada Pipik) anda akan faham jika meneroka misc en scene nya dan juga babak Jefri mendongak ke langit berlatarbelakangkan sungai yang kotor. PF simpati dengan beliau di mana pengakhirannya, SPOILER: ustaz Jefri mula sedar akan kerja-kerja ceramahnya sepatutnya tidak diberi imbalan berbanding amalan yang dilakukan oleh baginda Rasullullah dan seterusnya mengakibatkan beliau ....(spoiler)

*Ditayangkan di TGV terpilih tetapi telah tamat tayangan.

No comments: