19 Feb 2014

The Journey, Kami Histeria & CUAK

Sejak kebelakang ini, PF amatlah malas nak menulis apatah lagi nak tulis panjang-panjang. Oleh itu agak salute lah sama itu blogger-blogger atau sememangnya penulis yang ada passion dan bakat terhadap blogging yang tak kering-kering idea dan tidak bosan dengan bidang seperti ini. Nampak gayanya tak lama lagi berkuburlah PF kot. Kali ini nak cerita sikit filem-filem Malaysia yang patut korang tengok. Filem yang sepatutnya dah ada lama kat bumi Malaysia. Kalau 3.5/5 tu dah dikira baiklah untuk filem Malaysia. Contohnyalah... :


Arahan : Chiu
Genre : Drama
Tahun : 2014
Rating : 3.5/5


Katanya ini trilogi terakhir pengarahnya Chiu, Woohoo (2010) dan Great Day (2011) tapi PF tak menontonnya lagi. Warna cantik, lawak memikat, nostalgia zaman persekolahan menjadi, pertembungan budaya barat dan timur menjadi tunggak seterusnya membuatkan drama keluarga ini sangat membuai perasaan penonton. Suka lakonan sang bapa yang selamba. Babak kegemaran : semasa di rumah Fatimah dan babak belon panas. Akan tetapi signifikan belon itu kurang diberi sebab hanya kerana memori nakal zaman persekolahan. Begitu juga semasa Ah Bee memandang lakaran di cermin kereta semasa kereta bergerak. Menonton filem ini teringat filem usahama antara Malaysia dan Jepun tahun lepas Ken & Mary apabila bakal bapa mertua sama-sama naik lori dengan bakal menantunya dalam menuju ke perkahwinan anak perempuannya.



Arahan : Syamil Othman
Genre : Komedi
Tahun : 2014
Rating : 3/5

Filem ini menepati (boleh kata) kalau nak buat filem ringan jangan ambil ringan. Bagi PF, ia sesuatu idea yang segar di mana kumpulan muzik yang terdiri daripada wanita-wanita lawa/muzikal dicampurkan dengan komedi seram. Jarang band wanita sebagai teraju utama dalam filem kita. Penuh warna dan menghiburkan. Walaupun terdapat kecacatan seperti penyanyi utamanya kedengaran flat dan ada yang perasan mengatakan mereka kantoi dalam bab bermain alat muzik tu. Pada PF, 'bayaran' atau upah Cik Lang tidak berapa menarik ideanya. Kita tertunggu-tunggu apa balasan yang diminta sekali dengar.... ala tu je? Walau bagaimanapun, ini cubaan (pertama?) yang baik untuk Syamil Othman katanya anak Othman Hafsham ya? Rafidah dan Red Com jarang mengecewakan sekurang-kurangnya PF tak memaki setelah selesai menontonnya.




Arahan : Khairil M. Bahar, Lim Benji, Manesh Nesaratnam, Shamaine Othman dan Tony Pietra.
Genre : Drama
Tahun : 2014
Rating : 3.5/5



Hanya ditayang di TGV. Ini lagi satu idea segar dari pengkarya Malaysia. Biasanya 5 pengarah 5 cerita tetapi ini 5 pengarah 1 cerita yang digabungkan menjadi 1 cerita panjang. Menarik! tanpa melarikan paksi filem ini secara umumnya. Tema perkahwinan tapi bukan saja fasal meminta restu ibu-bapa tapi lebih dari itu cuba diselongkar dalam CUAK. Tiap pengarah ada style tersendiri dan warna filem yang berbeza lalu membawa atmosfera yang berlain-lain tapi kurang enak semasa babak Tony Eusoff tu, orang kata ala noir, menjadikan filem ini 'terlalu serius' sebelum dan selepas menikmati emosi santai. PF mengaku terlelap seketika masa babak siat-menyiasat tu maaflah kepada sutradaranya. Babak konfrontasi antara Adam dan Nurul di refleksi dinding cermin sangat best! Umpama menonton teater pun ada, walaupun PF bukan peminat teater tegar. Di sini kedua-duanya (Ghafir Akbar dan Ani Juliana Ibrahim) memberi persembahan yang mendalam. Kedua, babak di dapur antara Adam dan Brenda (Dawn Cheong). Masa ni sangat terpukul dengan kata-kata Adam berkenaan azan tu. Sekali lagi mutu lakonan yang cemerlang ditunjukkan mereka berdua.

Pelakon yang membawa watak Reza, semacam nak kata, bagi la dia peluang, terkadang macam tak suka, kadang natural, kadang kenapa dia? Adegan di bilik ujian juga di mana ahli keluarga Brenda menguji Adam jarang kita lihat. Kalau dalam Papadom 2, Afdlin Shauki hanya menyelidik sikap bakal menantunya etc tapi bukan ibu-bapa Brenda yang nakkan kesempurnaan dalam semua aspek, melampau dah kalau macam tu. Babak di kelab snooker biasa-biasa saja. Cuak boleh dikatakan good film with new perspective, over tak? Ada lah yang perli kat FB nanti. LOL.


*semuanya menonton di wayang. Hehehe.

1 comment:

zhu m said...

saya pun dah tgk cuak, i think it's ok (better than rempit movies) but suffered from bad lighting and bad audio. saya tgk kat astro first, can't hardly hear anything.