9 Mar 2013

Lawak Ke Der 2 : Confirm Ketawa Sampai Tergolek


Genre : Komedi 
Arahan : Hans Isaac
Pelakon : Jozan, Boboi, Harith Iskander, Nabil
Tahun : 2013
Rating : 3.5/5 


Inilah kali pertama dalam sejarah dalam perfileman Malaysia, di mana pementasan pentas dialihkan ke layar lebar. Penonton yang tidak berpeluang menoton pementasan Lawak Ke Der 2 yang pernah dipentaskan di Istana Budaya boleh menontonnya pula panggung wayang. Selain mendapatkan lebih banyak khalayak dan semestinya tiket yang murah berbanding di IB, penonton dihidangkan dengan adegan yang 'lawak saja' berbanding di pentas langsung. 

Seperti PF yang tidak menonton Lawak Ke Der 1 & 2 di IB, mendapati Lawak Ke Der 2 sangat berbaloi bagi yang meminati pelawak-pelawak yang tak asing ini. Agaknya macam mana nak ulas filem ini ya? PF cubalah walaupun seakan memberi kritikan terhadap rancangan TV; Maharajalawak dan seumpamanya.

Nabil yang bertindak sebagai pengacara merangkap pelawak dalam filem ini, membawakan parodi penyanyi PSY dengan Gangnam Style dan juga Nasir Bilal Khan menerusi wataknya dalam Tanah Kubur. 

Boboi beraksi dalam 2 sketsa iaitu, Datin yang ingin merawat pontianak yang ingin menjadi manusia biasa semula dan sketsa kedua sebagai pramugari dalam Redho Airways. Sketsa pertama agak suram, mungkin ingin kembalikan watak Datin-datin dalam ghosbusters tapi tiada Datin Maimon kali ini. Walau bagaimanapun, watak pramugari yang mengandung berjaya mencuit hati penonton. Kali pertama rasanya Boboi membawa watak pramugari seperti ini dan boleh dikatakan berjaya.


Persembahan Jozan, adalah cerita yang paling panjang dan diasingkan kepada 2 slot. Mereka ini janganlah disangkal. Memang nampak cliche. Kalau ditanya, kenapa mereka sememangnya popular hanyalah gerak tubuh badan dan aksi-aksinya saja. Chemistry mereka memang yang terbaik di Malaysia selain Sepah. Aksi seperti membetulkan tudung, "dont say a words" memang lawak walaupun diulang-ulang oleh mereka. Penuh satu panggung terbahak dengan mereka. Penonton boleh saksikan keakraban mereka yang boleh dijangka akan inysaallah berkekalan hingga bila-bila.

Harith Iskander stand up comedian terbaik di negara kita membawa kisah Facebook dan perhubungan antara kekasih bf dan gf. Antara pelawak yang beraksi dalam filem ini, boleh dikatakan lawak Harith inilah yang paling berisi dan kelakar dalam waktu sama. PF kagum dengan kebolehan beliau. Sebenarnya sudah lama tahu, cuma jarang menonton persembahan beliau sama ada live atau rakaman. Jadi, persembahannya itu adalah bukti berterusan dan pelawak-pelawak baru harus menjadikannya sebagai mentor. Persembahan Harith ini agak lama juga hingga kadang-kadang momentumnya menurun. Teman PF sempatlah mendengus time-time tu. Tapi PF okay saja sebab apa yang dikatakan oleh Harith banyak benarnya dari upload gambar teh ais ke Facebook hinggalah perihal wanita yang lebih bijak dari lelaki, walau ada lelaki yang tak puas hati, Harith menyatakan dengan secara komedi yang penonton seperti PF tak dapat sangkal (dalam bab-bab tertentu lah). PF dapat bayangkan tayangan hampir 2 jam versi filem, jika menonton di IB pasti kebas punggung yang semestinya lebih lama dari versi filem.

Pilihan PF :

1. Jozan
2. Harith Iskander
3. Boboi (Pramugari)

No comments: