28 Jan 2013

Husin, Mon & Jin Pakai Toncit Masih Terhibur Walaupun...



Genre : Komedi (Seram)
Arahan : Mamat Khalid
Pelakon : Awie, Ezlynn, Rashidi Ishak dan pelakon asal Zombie K.P & HKLBR
Tahun : 2013
Rating : 3/5



Awal tahun lalu, PF tertanya-tanya filem tempatan pertama apakah yang akan ditonton kerana masa itu agak kabur dengan senarai filem Malaysia di pawagam. Nampaknya, filem Mamat Khalid ini menjadi pilihan. Sekuel Hantu Kak Limah Balik Rumah (HKLBR) dan melengkapkan trilogi Kampung Pisang ini masih meneruskan hantu-hantu yang mengganggu penduduk Kampung Pisang, selain mengembalikan satira penduduk Kampung Pisang. Mon (Ezlynn) yang kini guru balik ke Kampung Pisang. Husin pula telah pulang dari Singapura dalam keadaan muflis menjalinkan kembali percintaan dengan Mon. Kedatangan Dr Samsudin dari Johor Bahru telah mengucar-kacirkan keadaan kampung. 

HMDJPT adalah kisah asal-usul Kampung Pisang, bagaimana ianya wujud. Tidak dapat dinyatakan di sini takut terkeluar pula spoilernya nanti. Awal filem ini agak tidak menyengat dengan kemunculan Afdlin Shauki berambut panjang itu. Ah, berapa Afdlin dapat untuk itu saja? Dengan watak extra yang tak memberi sepenuhnya. Kemunculan watak-watak baru sebagai penduduk kampung, Kak Limah yang tidak lagi sakit, kedatangan Dr Samsudin secara tiba-tiba dan percintaan Mon dan Husin menjadi latar kepada trilogi kampung Pisang kali ini. Secara keseluruhannya, PF melihat, HMDJPT adalah salinan semula HKLBR. Lawak-lawaknya masih sama yang mana memang itu adalah trademark penduduk di situ. Melihat keadaan itu, penonton adakalanya tidak ketawa melihat babak-babak yang pernah kita lihat di HKLBR kerana tidak ada kejutan. Apatah lagi ketiadaan Abi Hurairah (Johan) ternyata menumpulkan himpunan pelakon kali ini dari segi lawak-lawaknya. Yup, memang benar penangan Johankan? Kak Limah pula, dahulunya adalah subjek utama kali ini hanya mucul sebagai pelakon tambahan di mana kemunculannya kurang memberi kesan. Sekiranya, Kak Limah terlibat sekali dalam himpunan para pelakon itu mungkin kita dapat lihat kepentingan Kak Limah dalam misteri hantu-hantu Kampung Pisang walaupun ianya tidak berkaitan. Tapi, ianya dilupakan kerana memberi peluang kepada isu kedatangan Dr Samsudin tadi.



Melihat himpunan watak penduduk kampung yang ada di antaranya adalah watak baru, ianya tidak menjadi satu hal. Kita boleh terima atas alasan kelainan yang mahu diberi, cuma kadang-kadang tidak tahu mana silapnya bahasa tubuh mereka tidak terkawal seakan rapi dirancang dan tidak natural. Paling nyata adalah pergerakan seragam dan pergerakan biji mata yang teragak-agak dan hilang arah. Apatah lagi, pelakon baru yang agak kaku yang penunggang motor Usop. Wah, teliti benar. Bukan apa, sebab terganggu juga, bukan sengaja mencari kesalahan kecil filem ini. Satu 'penambahbaikan' dalam HMDJPT adalah penggunaan CGI yang kiranya tidaklah cacat mana dan PF tidak ada masalah dengan penggunaan CGI dalam filem ini. Begitu juga dengan kisah masa lalu Kampung Pisang yang cuba diterangkan kepada penonton menjadi filem ini lebih menarik untuk di tonton. Selainnya hiburan ringan yang boleh dilayan walaupun agak kurang umphh berbanding HKLBR. Ermm, apakah maksud toncit sebenarnya? 


Al Fatihah untuk Allahyarham Zami Ismail.

4 comments:

Azrul Azly said...

Zombi Kilang Biskut bulan Ogos ni keluar katanya.

PerangFilem said...

Okeh, tak sabar gak harap lagi baik dari Zombi Kg Pisang. Tunggu jugak KL Zombie.

Anonymous said...

okey jer aku dah tonton filem ni. mamat khalid masih dgn satiranya yg mencuit hati. Mungkin tak sesesngat Hantu Kak Limah, tapi filem terbaik untuk tahun 2013!!!! teruskan berkarya abg mamat khalid.. al fatihah untuk arwah zami ismail...amin

Anonymous said...

okey jer aku dah tonton filem ni. mamat khalid masih dgn satiranya yg mencuit hati. Mungkin tak sesesngat Hantu Kak Limah, tapi filem terbaik untuk tahun 2013!!!! teruskan berkarya abg mamat khalid.. al fatihah untuk arwah zami ismail...amin