29 Sept 2013

Vikingdom, KL Gangster 2, RUSH



Genre : Aksi2
Arahan : Yusry Abd. Halim
Pelakon : Dominic Purcell, Conan Steven, Natassia Malthe, Craig Fairbrass
Tahun : 2013
Rating : 3.5/5



Setelah membaca ulasan dan komen sana-sini yang puji dan hentam pasal filem Vikingdom termasuklah soalan dari pakar mitos Scandinavian, Dr Karl dari US dan balasan video dari Yusry, PF tetap mengatakan ianya satu filem percubaan yang baik dari Yusry dan KRU Studio dalam konteks filem Malaysia. Yeah, diketahui ada kelemahan dalam Vikingdom sama ada dari kostum, CGI dan lakonan pelakon utamanya, oh ada juga 'nuansa filem melayu' dalam Vikingdom ini, tapi tak mengapalah, KRU belajar dari Hikayat Merong Mahawangsa (HMM) dan Vikingdom boleh kata setapak ke hadapan berbanding HMM. Ada beberapa part, seakan menonton filem Hollywood (golden girls dan babak peperangan terakhir) pun begitu tak lari dari babak-babak yang fail. Bagi yang bertanya, kenapa KRU pilih cerita Viking, sila tonton video ini sampai habis (durasi 1 minit+ saja) :


Bagi yang belum tahu kontroversinya :


> Director's response to Vikingdom's Controversy


James Coyne (Scriptwriter's response)

p/s : harap filem ULAR daripada KRU taklah seperti filem KARAK.

************



Genre : Aksi1
Arahan : Syamsul Yusof
Pelakon : Rosyam Nor, Aaron Aziz, Ady Putra, Syamsul Yusof, Zizan Razak
Tahun : 2013
Rating : 3.5/5

Sedikit spolier : Terus-terang PF tak banyak menonton filem gangster kerana bukan genre kegemaran. Filem gangster luar apatah lagi. Filem tempatan seperti, Kepong Gangster, Langgar dan terbaru Dampak kurang memberi kesan yang rata-ratanya membosankan. KL Gangster 2 (KLG2) salah sebuah filem yang dinanti-nanti oleh ramai orang tahun ini. Setelah menontonnya pada hujung minggu sebelum tayangan rasminya bermula pada 3 Okt, (ah celaka, seat row ke 3 dari depan), boleh dikatakan KLG2 tak menghampakan PF. Sebenarnya, ianya lebih kurang sama je dengan KL1 (kau tengoklah poster KLG1 dan KLG2, lebih kurang sama je pun), pacenya laju membuatkan tak rasa bosan (klise lah komen kau!, dan dengar ini - disertakan dengan momentum aksi yang digandakan dan padu - teringat filem LARI (Aaron juga) yang sendu tu). Kali ini, Rosyam Nor sebagai Tailong sangatlah menyerlah, gangster melayu paling ganas kot (dan melahap Zati - kau ingat tak babak gangster Cina rogol dalam CHOW KIT?). Sofi Jikan pula gangster yang 'puitis' agak unik tetapi lama-kelamaan terlalu berbahasa dan membuang dialog, tapi bukan bermakna tiada yang berisi sepanjang lakonan beliau, terutama berkenaan 'blood brother' tu.

Sama seperti KLG1 dimana elemen kekeluargaan disuntik bagi memancing emosi penonton, ah tak malu mengatakan babak-babak yang melibatkan keluarga ni agak touching (Sekali lagi, ianya tak ubah seperti KLG1) Maklum sajalah... PF ada bagitau dalam ulasan filem lepas-lepas pasal bab ni. Jadi, ini prekuel, kalau ikutkan 'turutan cerita', permulaan cerita bahagian pertama (KLG2) adalah lebih dahulu yang mantap, kemudian bahagian kedua (KLG1) adalah lebih kurang 'ulangan' yang agak menurun pada pandangan PF. KLG2 jika dikira jalan cerita hanya begitu-gitu saja tetapi dari segi rekabentuk produksi, aksi, jenaka, dan momentum, memberi nilai hiburan yang memuaskan.

p/s : apa jadi dgn anak kandungan Zati dalam KLG1, dan babak Tailong lawan Jai dan Malik best aperr... teringat The Raid.

***********


Genre : Aksi1
Arahan : Ron Howard
Pelakon : Chris Hemworth, Daniel Bruhl, Olivia Wilde,
Tahun : 2013
Rating : 4/5

Filem ini berlatarbelakangkan tahun 1976 mengisahkan 2 orang pelumba F1 yang saling bersaing, James Hunt (Chris) dan Niki Lauda. PF berani kata, walaupun korang tak minat F1, pasti terpesona dengan filem ini. Takpun kalau tak suka F1, korang convert aje ke sukan lumba basikal ke, lari balapan ke, kan haha. Bila baca wiki, ianya pasal biografi 2 pelumba ini yang bersaing untuk menjadi world no 1 driver, so bukan fiction bagi PF yang kurang tahu pasal pelumba-pelumba F1 ini, dah la tahun sebelum kita lahir pulak tu kan. Macam inilah mau buat filem bio. Penonton disogok dengan permulaan kisah Niki Lauda dan di atur satu-satu sehingga beliau berhenti dalam perlumbaan di mana, mata/markah sangat penting ketika itu demi tak mahu isteri kehilangannya (sebelum itu Niki menemui kemalangan yang mengakibatkan keretanya terbakar). Kemudian bagaimana konfliknya dengan James, dan permasalahan hubungan peribadi James dengan isterinya. Penonton dapat menghayati ketika kereta berlumba dan adrenalin sama memuncak! Drama, aksi dan lucu, wajib tonton bagi yang gemar akan filem-filem sport.

No comments: