7 Jun 2013

LARI & Blancanieves



Genre : Aksi1
Arahan : Ahmad Idham
Pelakon : Aaron Aziz, Dira Abu Zahar, Erin Malek
Tahun : 2013
Rating : 2.5/5


Filem ini mempertaruhkan aksi. PF layan juga kadang-kadang filem aksi tembak-tembak dan pukul-pukul ni (hilang kata.........) PF berani mencemar duli (wah katanya...) dengan pergi menonton filem Ahmad Idham (A.I) di pawagam setelah sekian lama tidak menonton filemnya. Semuanya gara-gara trailer Lari. Akhir sekali filem A.I yang ditonton pun tak ingat filem apa, tapi banyak skiplah e.g Jangan Pandang-pandang, Gerimis Mengundang dan lain-lain. Filem ni memang mengeksploitasi Aaron Aziz (Khaliff) sepenuhnya. Kiranya dia je sorang hero dalam filem ni, takde geng bertumbuk yang lain. Pulak tu Khaliff (Aaron) dalam cerita ni masam dan serius manjang, adalah sikit masa flashback dengan adik dia tu. haha itu pun nak dibebelkan.

Maaflah, kalau PF kata filem ni macam terlalu mencuba untuk menjadi filem aksi padat. Pukul orang kat warung atas sebab sedikit usikan tetapi bergaduh bagai nak rakkk (memang ya atas sebab bunuh bapanya tapi cerita sebenar diketahui kemudian). Menggunakan kareografer Thai dalam seni mempertahankan diri dirasakan penyelamat saja, tiada yang luarbiasa. Dan lagi satu, muzik latarnya aduhai... zaman bila punya tu, orang dah tak pakai muzik latar sebegitu. Keseluruhannya, Lari tak mampu menarik hati. Konsep ceritanya seperti Taken 1, tak kisah mana-mana filem kat dunia pun ada yang 'inspired by'.. Pendek kata cerita yang simple dalam aksi padat yang so-so jer. Bukan nak kata apa, filem aksi barat yang belanja besar pun ada gak yang tak best. Ini hanya pandangan peribadi terhadap filem ni.

p/s : Hazama boleh jadi pak lawak.



Genre : Drama (Silent Movie) - Sepanyol
Arahan : Pablo Berger
Pelakon : Maribel Verdu, Daniel Gimenez, Macarena Garcia, Sofia Oria
Tahun : 2012
Rating : 3.5/5


Sebelum itu, secara kebetulan pula, PF menonton filem Blancanieves bermaksud Snow White dalam bahasa Sepanyol mengambil inspirasi kisah dongeng Snow White. Tak tahu pada mulanya ini filem bisu hitam putih dan tahu filem ini dari senarai submission Oscar yang ke 85 bersama Bunohan awal tahun ini, tetapi tidak masuk ke Top 5. PF mula menerima filem bisu setelah menonton filem ini. Walau pun tak banyak menonton filem sebegini, pada Februari lepas ada menonton Passing Fancy (Jepun - 1933) yang juga tak mengecewakan. Sebelum itu The Artist yang PF tak nampak lagi keistimewaannya masa tu. Oleh kerana telah membeli DVD Blancanieves mula-mula berat sikit nak terima sebab ia filem bisu, akhirnya pembelian itu tidak membazir. Kisah Carmen anak kepada matador terkenal dan kaya bernama Antonia Villalta yang kemalangan di gelanggang lembu dan mengakibatkannya cacat dan hanya duduk di kerusi roda. Tak lama kemudian, isterinya mati bersalin ketika melahirkan Carmen. Carmen kemudian di jaga oleh neneknya. Antonio tak dapat menerima Carmen sebab dia menyebabkan kematian isteri tersayang. Apabila neneknya meninggal dunia, ibu tiri Carmen (nurse di hospital di mana Antonio dirawat - yang kini isteri Antonio) menjaga Carmen dirumah besar Antonio tetapi dijadikan hamba.

Dipendekkan cerita Carmen yang kini remaja secara tidak sengaja mewarisi skil matador dari bapanya atas satu insiden semasa orang-orang kerdil membuat persembahan matador. Membuat filem sebegini pada zaman moden memang sukar kerana ia perlu ada roh pada zaman latar filem sebegini wujud pada pandangan PF. Dan Blancanieves berjaya! Suatu yang nyata adalah babak di stadium di mana ramai orang menyaksikan matador beraksi (tak pasti apa istilahnya - lawan lembu?) Adakah ianya menggunakan kecangggihan komputer melibatkan penonton yang ramai? Tidak mustahil tetapi memang menjadi dan suasana itu dapat dirasakan. Klimak filem ini di mana Carmen berjaya menawan lembu yang besar (di tukar lembu oleh salah seorang orang kerdil yang cemburu) adalah momen emas filem ini. Jadi apakah kaitannya dengan kisah dongeng Snow White? Saksikan sendiri filem yang mengungguli filem terbaik di Goya Awards yang ke 27, Cinema Writers Circle Awards di Sepanyol.



No comments: