13 Jun 2011

The Scent of Green Papaya : Kehidupan di Hadapan


Genre : Drama (Vietnam)

Aku takde idea pasal filem ni pada mulanya. Daripada list dvd yg aku bagi kat lanun tu, takde citer ni, tapi dia syorkan aku filem ni. Ermm adakah lanun tu high taste terhadap filem2 seni atau sekadar bagi idea movie apa patut aku tonton berdasarkan taste movie list aku? Aku pun tak tau. Aku tgk filem ni menang Golden Camera Fest Filem Cannes 1993.



 Filem ini mengisahkan Mui semasa umur 10 tahun bekerja bekerja di rumah satu keluarga sederhana di Vietnam sebagai orang gaji. Keluarga tersebut yg baru kematian anak perempuan sebaya dgn Mui. Tuan rumah menganggap Mui sebagai anak sendiri tapi tidak ditunjuk secara berlebihan. Status orang gaji masih lagi jadi pemisah. Disebabkan itu, jika ada kesalahan yg dibuat oleh Mui, Mui tidak langsung dimarahi. Ia bukan seperti perlakuan ibu tiri terhadap anak tiri dlm layar2 kaca atau perak. Aku amat terharu sekali dgn sikap tuan rumah tu (sang isteri - aku malas ingat nama). Kerana pun apa2 kesalahan bukan dtg dari Mui, sedikitpun Mui tidak mengadu kepada tuan rumah bahawa anak lelaki tuan rumah yang degil sebenarnya yang selalu mengusik Mui. Kehidupan Mui di rumah yang serba sederhana Mui juga belajar rencah hidup keluarga tersebut. Dari sang suami yang lari dari rumah kerana perempuan lain, nenek yang tidak turun langsung dari atas rumah disebabkan terlalu rindu mendiang suami, anak perempuan mati kerana pemyakit dan orang gaji 'senior' yang baik sekali. Semuanya nampak baik kecuali kemurungan yang menyelubungi keluarga ini.

Sehinggalah Mui berusia 20 tahun, dia kini bekerja di rumah seorang pemain piano yang telah bertunang. Di satu ketika, pemain piano itulah yang mengajar Mui menulis dan membaca. Kehidupan Mui berubah sehingga ke akhirnya... (berubah apa? taknak beritahu... - spoiler)

Filem ini senyap.. sehinggakan tuan rumah perempuan itu menangis 'dimarahi' oleh emaknya pun tidak kedengaran esakannya, tapi filem ini cantik sekali, paparan visualnya.. tafsiran filemnya.... dan tidak terlalu perlahan seperti ...Dalam Botol. Aku suka filem ini sehinggakan aku berangan, jika aku adalah pengkarya, genre seakan begini adalah karya yang akan aku layarkan.



Kalau anda penggemar filem art yang tidak terlalu berat, ini salah satunya.

4/5

7 comments:

Hans Hanis said...

eh..ko download mana filem nih? aku nak try tgok
cam best2 jer :-)

PerangFilem said...

DVD la.... rumah aku xde internet. sedih! haha

Hans Hanis said...

alahh...ingat ko download...adoiyai..xdapet den nengok
oit..mana blog aku dkt list ko(hahahaa)
xper2
gurau jer

PerangFilem said...

aku dah 'follow' dah tapi taktau kenapa x keluar... xpe aku keep trying

fadz said...

wow kau dah tonton...

PerangFilem said...

ya faz... :-)

fina.S said...

ok, Vietnam dah. Wayang dari Mongolia ??