20 Nov 2012

HIP FPF 2012


Bulan Disember menjelang tiba. Dalam banyak-banyak, berikut adalah filem yang disebut-sebut menjadi Filem Terbaik Festival PerangFilem 2012 daripada hasil tontonan PF pada tahun ini. Walau bagaimanapun, masih ada lagi peluang bagi filem-filem mendatang sehingga awal bulan Disember ;) Jika korang dah tonton kebanyakan filem di bawah, boleh la buat ramalan kononnya. (Feeling-feeling Oscar.. ceh!)

[Randomly Order] - Klik link untuk review.














STONING OF SORAYA M. (tiada review)








***


Dari mana datangnya istilah Fest. Filem Nyamuk? 

Festival filem nyamuk ini setahu PF datang dari wartawan hiburan Malaysia yang memperkecilkan kejayaan filem Malaysia yang dihantar ke festival luar negara yang bertaraf kecil-kecilan (nyamuk) yang tak popular atau gah atau berprestij. Ramai tahu, dalam setahun ada beratus mungkin beribu festival filem diadakan di seluruh dunia. 

Jadi, bila filem Malaysia yang menang sesuatu anugerah di festival filem seperti ini, mereka memperkecilkan sebab festival itu hanya picisan dan tak berkualiti bukan seperti Cannes, Berlin mahupun Oscar. 

Mengambil inspirasi itu, Fest. Perangfilem pun menggelarkan diri dengan nama yang sama. Hehe.

Objektif : Selain merekod filem-filem yang berkualiti setiap tahun, ianya juga sebagai rujukan kepada pelawat blog ini untuk menonton filem yang baik dari pandangan PerangFilem.


Lanjut : FPF 2012


No comments: