26 May 2011

Poltergeist : Bukan Seperti Yang Dijangka



Kategori : Seram

Ini review pertama aku dalam blog yang baru aku buat. Sebenarnya tak berapa pandai nak ulas sesebuah filem. Cuma pandai tengok je :-) Tapi difikir2 jika hanya update saja movie apa yg ditonton rasa tak meriah pulakkan. Dan aku rasa filem2 tertentu saja yg akan aku review (ikut mood dan kefahaman cerita). Ok berbalik pada citer seram Poltergeist ni, actually dah lama dengar pasal filem ni cuma baru2 ni terjumpa DVD ni di kedai pirate yg jual 10 cerita lama dalam 1 DVD. Apa lagi rembatlah!


Sebenarnya dah bosan dgn cerita2 seram zaman skrg ni. Sbb bukannya seram pun,  sound effect je yg lebih terutamanya filem2 dari MIG! So ambik mood retro sikit tgklah filem yg diterbitkan pada 1984 ni. Maka kira2 pukul 11 mlm tgk cerita ni (lepas habis tgk drama kegemaran aku).

Aku takkan menyentuh secara detail pasal filem terbitan Steven Spielberg Prod. ini. Apa yg dapat aku katakan amat menyukai awalan2 cerita ini di mana mood seram dapat dibangkitkan dgn 'raw' tanpa kesan2 CGI yang mendesak ianya berbuat demikian. Hingga aku dapat rasakan filem ini bakal 'mengalahkan' keseraman filem seram terbaru yg aku tonton baru2 ini. Tetapi malangnya keterujaan aku putus di tengah jalan2 gara babak2 CGI mula menular dari setengah perjalanan filem ini hinggalah ke akhir yg membuatkan rasa takut pudar perlahan2. (mak aihh bahasa novel la pulak).




Cerita filem ini mudah dan tak bosan. Di mana satu keluarga mat salleh mula diganggu oleh makhluk2 halus di dalam rumah. Hantu mula mencari mangsa dgn berhubung dgn anak perempuan keluarga ini yg berusia 8 tahun sehinggalah ke semuanya diganggu. Puncanya akan dapat diketahui di akhir filem ini. Aku tak dapat elak rasa lucu pada sesetengah babak antaranya mayat2  tersembul di sekitar rumah. Adakah filem ini akan disenaraipendek bagi kategori filem seram Festival PerangFilem 2011? Kita tunggu saja kerana perjalanan masih jauh untuk ke Disember.

Walau bagaimanapun 'kelemahan' filem ini tidak menghalang utk aku menonton sekuel2nya selepas ini kerana sesetengah manusia suka ditakutkan.


[ 3 bintang ]

Next : Eyes Wide Open

1 comment:

Unknown said...

filem retro gak best