26 May 2011

PerangFilem tak sokong Astro First


Kita mulakan post April ni dgn tajuk Astro First. Aku memang tak setuju dgn Astro First ni. Tapi siapalah aku kan?? Aku sebagai cinema goer/movie goer memang la rasa cemburu kalau filem2 tu aku pi tgk kat wayang tapi mereka dpt tgk kat rumah je. Tapi takpe, sbb cerita2 Melayu yang tayang kat Astro First pun bukan jenis yang aku tengok kat wayang pun (kecuali Hantu Kak Limah). Setahu aku yang hadap nak jual kat Astro First ni tayangan Unggul dan MIG je sbb diorg pun banyak keluar filem, so tak kisah. Tapi secara keseluruhannya, aku senaraikan di sini baik dan buruk. Kita tengok mana yang lebih bagi banyak.

Baik :
1. Lebih ramai penonton melayu yg akan menonton filem. Sekaligus merakyatkan filem. (Tapi filem2 ringanlah yang banyaknya). Kalau dah ramai yg menonoton, maka ramai yg tak ketinggalan menonton filem Melayu yang baru. So kalau orang2 bercerita pasal sesuatu filem taklah rasa ketinggalan. Walhal filem2 Malaysia jauh tertinggal di rantau Asia pun.

2. Faedah yg besar adalah jimat masa, tenaga dan duit (tol, minyak, parking). Cuma bayar RM15 je sebagai 'duit tiket'. Terutama pada mereka yang dah berkeluarga, mana ada masa nak pi panggung wayang.

3. Boleh meningkatkan kutipan bagi sesebuah filem. Aku taktau lah berapa yg dikongsikan oleh pihak Astro dan penerbit. Tapi yg penting duit masuk kat poket penerbit filem.

Buruk :

1. Hilang ekslusif sesebuah filem. Biarlah hilang ekslusif masa hari raya yg biasanya akan di tayang lepas setahun. Tapi kalau dah sekurang2nya 2 minggu lepas wajib tayang, seakan takde apa2 nilai 'mahal' filem tersebut. (Tapi kalau Aku Masih Dara, takde nilai mahal derrr). Ada org kata "ermm takpe tungu je kat Astro First....nanti keluar lah tu" Kan nampak murah tu. ye tak?

Tapi ada org memang tak kisah pun pasal eksklusif ni sbb banyak sgt keluar filem yg tah apa2...

2. Kesan paling buruk ialah lanun2 cetak rompak dan Youtube ambil kesempatan menjual CD yg direkod dari Astro First dan ada yang mengUpload ke Youtube. Rugi2...... Bila dah cetak rompak/Youtube ni, rasanya mengganggu jugak kutipan pada no. 3 yang kat atas tadi kan?! Rasanya point ke dua di sini kira mematahkan 'hujah' no 3 diatas. So seri 2 Baik - 2 Buruk.

Kesimpulannya,

Astro First membunuh

4 comments:

Anonymous said...

ko ni pesimis ke....anti sangat ngan mig apehal.

PerangFilem said...

filem MIG apa yg awak paling suka?

Anonymous said...

saya xla suke sgt MIG pnye film..tp xla macam anda ulas..mmg nmpak anda pnye 'anti' terhadap filem MIG...mgkin mnat n pmikiran lain2...

PerangFilem said...

Tau pun ;)