27 Apr 2017

'You Mean The World To Me' Memori Menjemput Pulang




YOU MEAN THE WORLD TO ME (2017)
Saw Teong Hin
Drama
7.5/10

      Jika bukan kerana nama Christopher Doyle sinematografer filem Wong Kar Wai iaitu In The Mood For Love, mungkin PF akan langkau daripada filem Malaysia yang patut diberi perhatian tahun ini. Mana mungkin tenaga kerja salah sebuah filem hebat kegemaran terlibat dalam filem tempatan kita. Mesti ada sesuatu yang membuatkan Doyle setuju untuk berkolaborasi. You Mean The World To Me (YMTWTM) mengisahkan Sunny seorang pengarah filem yang pulang ke kampung di Pulau Pinang bagi sesi penggambaran projek terbarunya berbentuk autobiografi yang berkisar tentang keluarganya sendiri tanpa pengetahuan keluarganya. Sinopsis rasmi lebih panjang tetapi biar setakat ini saja untuk tidak terlalu terdedah dengan jalan cerita.

       Apa yang dapat disimpulkan setelah menonton filem pertama berbahasa Hokkien Malaysia ini, tidak teragak-agak PF katakan Saw Teong Hin telah kembali! Setelah dikecewakan dengan Jejak Warriors dan beberapa filemnya yang lain kecuali Puteri Gunung Ledang (2004), YMTWTM memberi kejutan pada naratifnya sekaligus itu menjadi kemanisan bagi cerita konflik keluarga ini. Tidak boleh diberitahu apakah kejutan yang dimaksudkan kerana itu merupakan spoiler terbesar dan ia adalah ‘rasa’ sebenar filem ini yang dapat menipu penonton tanpa sebarang tanda [ingat pembayang pemisah garis masa ini: kejadian yang berlaku antara bapa saudara Sunny, iaitu Boy yang mental dengan ibunya]. *Mungkin ulasan ini lebih menarik jika dibincangkan spoiler dan cara Saw Teong Hin bercerita tentang 'imbas kembali' dan 'filem yang belum siap sepenuhnya' itu tetapi biar penonton menikmati dengan tafsiran sendiri. Baca juga: 'imbas kembali' yang cantik tetapi bukan kisah keluarganya. 

        Sepanjang filem, semua berkisar kisah keluarga Sunny pada masa sekarang dan semasa Sunny kecil pada latar zaman 1970 di Pulau Pinang semasa zaman susah keluarganya. Pengorbanan kakak terhadap adik, kasih sayang ibu dan anak dan persahabatan yang erat sejak persekolahan yang dilakonkan dengan begitu baik oleh semua yang terlibat antaranya Yeo Yann Yann (Ilo Ilo), Neo Swee Lin (Pua Chu Kang) & Frederick Lee (Kungfu Taboo). Tiada babak-babak janggal dan gambar ditangkap sempurna dan indah di mata PF. Ternyata ini kelebihan Christopher Doyle yang dimanfaatkan sepenuhnya yang juga merupakan sinematografer bagi filem Hero oleh Zhang Yimou. Terkejut sejenak di mana sejenis alat muzik tradisonal Kelantan (betulkan jika silap) yang melatari filem Bunohan menjadi latar bagi kesyahduan filem Hokkien ini tetapi ia boleh dikatakan masuk dengan babak yang terpamer. Walau bagaimanapun, ia tak lari dari kelemahan. Terdapat beberapa babak yang terlalu lama bagi satu adegan dan kurang memberi kesan. 


       Filem dekat dengan diri Sunny. Mengambil roh itu, titisan pili air di tandas pawagam menjadi pembukaan filem menandakan kesedihan yang bakal kita saksikan dan diakhiri dengan titis air mata kelegaan si ibu seakan memurnikan kesilapan watak-watak. YMTWTM membawa 2 kisah penting dalam satu. Sebagai semi-biografi pengarahnya yang dituju khas kepada keluarga khususnya para ibu, wanita di sekeliling kita dan juga Saw Teong Hin mewakili pengkarya kecil dimana cintanya terhadap sinema begitu tebal walaupun berhadapan dengan kekangan. Lantaran itu ia menjadi antara filem kegemaran PF pada tontonan setakat tahun ini.

No comments: