Kiyoshi Kurosawa
Drama
4/5
Drama
4/5
PF lebih mengenali filem lama-lama Jepun berbanding
Korea. Entah kenapa, kita seakan dibiarkan terdedah dengan filem Jepun kerana
filem mereka lebih menyerlah sejak dari zaman filem hitam putihnya. Apa saja
website filem antarabangsa tak ketinggalan menyebut filem-filem hebat sepanjang
zaman dunia seperti Rashomon, Seven Samurai, Tokyo Story (sekadar menyebut
beberapa judul). Dari situlah kita mengenali filem-filem Jepun yang terkenal
dengan jatidiri mereka yang kuat. Mengapa Korea jadi perbandingan? Faham
sendiri sajalah. Kurang pasti sejak bila filem Korea bangkit menakluki peminat
filem termasuk di Malaysia tetapi ternyata selepas fenomena K-Pop,
filem-filemnya terkena tempias populariti. Kembali kepada filem Jepun, mereka terkenal
dengan filem drama keluarga selain anime dan filem bertema samurai. Filem drama
keluarga ini jika kita perhatikan mempunyai satu style yang sama dan plot penceritaan yang mudah tapi memberi makna
dalam kehidupan. Antaranya, Kabei (2009), Still Walking , After The Storm (2009), Our Little Sister (2015) dan hinggalah
ke klasik The Only Son (1936) dan Floating Weeds (1970).
Mari kita
jenguk, salah satu daripadanya, Tokyo Sonata (2008). Filem ini mengisahkan keluarga
kelas-pertengahan yang terdiri daripada Ryūhei Sasaki dan isteri, Megumi berserta dua anak lelaki
Takashi dan Kenji. Filem dimula dengan si ibu menutup pintu gelongsor dan
mengelap titis hujan seakan tak mahu apa-apa perkara berlaku dalam keluarga dan
sedaya melindungi ahli-ahli di dalamnya. Si suami hilang pekerjaan dan mula
berlagak pergi kerja setiap pagi untuk mengaburi sang isteri yang menjadi suri
rumah sepenuh masa (ini mengingatkan PF satu episod kepada siri Keluarga
Iskandar). Sebagai seorang ketua, kita menetapkan bahawa perkara ini wajib
berlaku dan normal di pandangan mata seisi rumah. Menjadi bebanan pula pada Megumi untuk
menyimpan kewibawaan suaminya itu hanya sehingga pada satu tahap. Dalam pada
itu, kedua anak-anak lelaki memberontak ingin melakukan keinginan yang
dimahukan dalam hidup yang dihalangi oleh bapanya. Ini semua membuatkan Ryūhei
tertekan dan bagaimana dia sanggup menyalin kulit persalinan pekerjaan pejabatnya
kepada seragam cleaner di pusat
membeli-belah untuk menyara keluarga. Menjadi persoalan di sini kedua anaknya
masih belum tahu pekerjaan baru bapanya.
Si isteri pula ‘diberi
peluang’ yang tidak disengajakan untuk keluar dari dunianya setelah dirompak,
namun Kurosawa berpendapat itu tidak akan berlaku dan tempat sepatutnya masih
di rumah yang dianggap syurga. Ini dikuatkan lagi apabila dalam satu kejadian
yang menimpa semua, mereka pulang ke
rumah dalam waktu yang hampir sama kecuali Takashi yang berada di US. Di sini
amat menarik bahawa, Megumi tidak digambarkan keluar dari rumah dan mengecapi
dunia luar selagi kejadian rompakan tidak berlaku. Jika adapun hanya melihat
kereta di kedai kereta dan menghantar Takashi di lapangan terbang. Itu perubahan yang dilalui oleh sang ibu dan
bapa. Kedua-dua watak anak lelaki juga melalui proses perubahan yang baik dalam
diri masing-masing walaupun dalam kemelutan yang melanda.
Kurosawa tetap memupuk
nilai-nilai dalam masyarakat Jepun. Jelas dalam babak Ryūhei Sasaki memulangkan
wang yang dijumpai. Ini kita tidak hairan kerana selalu kita dengar kisah
realiti barang yang tertinggal tidak diambil oleh sesiapa. Anak-anak dan suami
mengucapkan terima kasih ibu/isteri mereka kerana makanan yang disediakan. Hal
ini sangat jarang dilihat dalam filem-filem sekarang. Begitu juga, sukarelawan
yang memberi makanan kepada gelandangan mengucapkan maaf kerana lambat memberi
makanan dan terpaksa menunggu. Setiap filem mempunyai babak penting dan bakal
diingati. Tidak terkecuali dalam Tokyo Sonata, babak akhir di mana semasa Kenji
bermain piano tanpa sebarang komunikasi dengan penonton. Walaupun filem ini
berjudul ‘sonata’, muzik bergema di saat akhir memberi harapan kepada cita-cita
keluarga Ryūhei Sasaki.
No comments:
Post a Comment