30 Nov 2016

Hanyut & Apprentice


Arahan : U-Wei B. Haji Shaari
Genre : Drama
Tahun : 2016
Rating : 3.5/5



Takkanlah filem yang diguna gambarnya sebagai banner blog ini sekian lama, PF tidak mahu reviu hatta sedikit punkan? PF akui, tidak ada idea dan kering untuk memberi pendapat kepada filem yang ditunggu-tunggu ini. Apatah lagi, admin sangat menyanjungi karya-karya beliau sebelumnya. Diakui juga, PF tertunggu reviu orang lain untuk memberi gambaran apa yang patut diselongkar dan PF dapat apa yang mereka katakan. Amat bosan jika kita kata filem ini mendatar, kita mahu lihat apa isi yang ingin disampaikan. Apa yang boleh dikatakan PF lihat dari satu sudut bahawa filem ini agak teaterikal, tak pasti adakah boleh digunakan terma ini pada sinema atau pernahkan orang lain atau pengkritik menggunakannya? Mungkinkah latarbelakangnya hanya pada satu tempat itu - pinggiran sungai, jika ya bagaimana dengan filem yang hanya 1 lokasi saja? Teaterikal ini disebabkan:

i) bayangan bahawa set hanyut dibina khas yang kita telah ketahui sejak balik tabir filem ini
ii) lakonan Sofea Jane sangat teaterikal seperti dalam persembahan pentas.
ii) latarbelakang adegan i.e konfrontasi waktu malam di hutan apabila Dain dan Nina kantoi dengan Almayer dan ada beberapa lagi adegan yang dekat dengan pendekatan ini. (Ah ada saja dalam filem drama yang lain).

Hanyut pada dasarnya tiada tunjang atau multifocus terhadap cerita yang seiring yang berlaku di Sambir tetapi akhirnya salah satu cerita itu iaitu cinta Nina kekal menyusur ke tamat. Lalu, cerita yang lain tertinggal begitu saja. Jika di Indonesia filem ini diberi judul Gunung Emas Almayer adalah sangat misleading. Maka, Hanyut lebih tepat. Permulaan yang baik tetapi seakan hilang momentum apabila dipertengahan akibat penonton mungkin berada dilema untuk berada 'dimana' sebenarnya. Mem pejuang jatidiri Melayu pada zaman-zaman itu. Tidak mahu melayu hilang dan hanyut dari diri Nina. Karakter Mem yang 'gila' dengan slang Pahang ciptaan U-Wei itu kandang-kadang on-point, kadang-kadang melampau (over) dan tiba-tiba bijak pula mengatur penipuan kematian. Nyata dia sangat celaru sejak Nina pergi ke Singapura tanpa kerelaannya. Dain Maroola pula berketerampilan sebagai anak raja, tidak boleh disangkal. Manakala Almayer yang kesepian walaupun beristerikan Mem, semakin hanyut di Tanah Melayu walaupun berjaya dengan hasil perniagaannya di Sambir, Berperwatakan serius, Almayer terlalu serius dengan Nina, tiap kata ucapannya dengan Nina tidak mesra akibat si bapa pun yang mengabaikannya di Singapura dalam masa sama ambil berat akan masa depan Nina, itu yang agak pelik sikap Almayer. Jadi, jurang anak-bapa itu masih terasa. Disebalik semua itu, penataan seni Hanyut sememangnya harus diberi tepukan dan setiap frame terutama dalam rumah begitu memaku mata akibat ketelitian para pereka set membuatkan Hanyut bernilai tinggi dari segi teknikal.

Hanyut tidak seharusnya dipandang sepi oleh penonton. Kedengaran bahawa sambutan Hanyut agak hambar di pawagam. Episod sedih mungkin menghantui sang sutradaranya lagi. Penonton kita masih terlalu berkira atau mereka tidak disedarkan dengan kehadirannya.

Di susun kronologinya tentang pembikinan HANYUT daripada sedikit bacaan:
  1. Riki tempat penggambaran di Kuala Lipis Pahang pada 2010.
  2. Kos RM18 juta.
  3. Filem siap pada 2012 (dengar cerita ada masalah dengan CGI membabitkan kapal yang membuatkan filem lambat siap dan pengarah mahukan yang terbaik - jika salah info, harap maaf).
  4. Namun, pada 2011 Perancis telah menerbitkan filem dari novel yang sama dan filem diberi nama Almayer's Folly arahan Chantel Akerman. Rating Rotten Tomatoes 91%.
  5. Pada November 2014, Hanyut ditayangkan di Indonesia dengan judul Gunung Emas - Almayer sebab di sana ada pengedar/dana yang mencukupi untuk promosi.
  6. Kos pemasaran di Malaysia adalah RM2 juta dengan bantuan FINAS. Jika ada bantuan dari lain2 badan, admin tak pasti.
  7. Dalam masa itu, Hanyut ada ditayang di beberapa majlis2 tertutup untuk rakan terdekat dan media. 
  8. Akhirnya, tayangan di Malaysia ditetapkan pada 24 November 2016. Pada mulanya, ia ditentukan pada 29 November tetapi kemudian INTERCHANGE dapat tarikh tayang pada 1 Disember 2016. Jadi, Hanyut diawalkan sedikit untuk mengelak pertembungan penonton (andaian admin).
Betapa seriusnya U-Wei dengan naskhah ini, dari segi pembikinan, promosi dan masa yang diambil dalam 6 tahun. Salah satunya, untuk mencapai lebih ramai penonton di Malaysia bukan seperti sambutan filem-filemnya sebelum ini yang kurang menggalakkan di pawagam. A True filmmaker. Teruskan berjuang!


*********



Arahan : Boo Junfeng
Genre : Drama (Singapura)
Tahun : 2016
Rating : 3.5/5

Prison officer yang baru bekerja di Larangan Prison, Aiman (Fir Rahman) yang dilatih oleh chief hangman - Rahim (Wan Hanafi Su) untuk membantu tugas hukuman gantung. PF rasa bersyukur juga sebab bahasa melayu (60% rasanya dalam movie - yang kental bahasa melayu Singapura) diperdengar di Cannes tahun ni. Wan Hanafi Su tentunya lebih bersyukur kerana filem inilah yang membawanya ke Cannes sejak bertahun-tahun berada dalam industri perfileman selain 'merantau' serata atlas dengan Lelaki Harapan Dunia dan Bunohan. 

Perjalanan Aiman dibuat kemas, pengenalan, pembelajaran, latarbelakang diselongkar satu-persatu membawa kepada perubahan dalam hidup Aiman pada peringkat selanjutnya. Sinematografi, storytelling yang kemas, babak-babak yg membawa maksud tertentu membawa kepada kepuasan penontonan. Watak kakak turut menyumbang kepada kekusutan dan bebanan diri Aiman. Kedudukan kamera kadang-kadang dibalik tirai besi kadang-kadang di dalam tirai besi mengintip gerak perilaku membawa kita seakan dekat pengalaman ngeri dalam penjara. Ceritanya agak biasa tetapi sedikit demi sedikit memberi juadah yang enak dari seberang tambak.

No comments: