20 Jul 2012

Aku, Kau & Dia : Agung Definisi Pierre



Genre : Drama 
Arahan : Pierre Andre
Kos : Tidak Diketahui
Pelakon : Remy Ishak, Zarina Jamalulail, Pekin Ibrahim
Tahun : 2012
Filem Seumpamanya : Entah
Rating : 2/5

Updated

Filem genre macam ni bukanlah favorite PF sangat tapi dah dapat tengok free, layan aje la kan. Filem yang tidak mengejutkan. Seorang gadis yang depress akibat kematian tunangnya dan 'menyiksa dirinya' selama setahun sehingga berjumpa sorang jejaka. Si jejaka cuba mengambil hati gadis. Tidak banyak konflik dipapar. Nasib baik takde adegan parent menentang pilihan si gadis. Maunya PF maki jalan cerita ni. Ending tidak dapat dibaca oleh PF, tapi masih biasa. 

Kenapa adik Mia susah-susah bagi iklan jawatan kosong sedangkan bapa mereka berkawan? Nak berdikari? Bukan jawatan besar sangat pun. PF dapat merasakan kemurungan Mia di awal cerita filem ini yang sangat mellow. Dalam babak Izlan (Remy) membawa Mia pertama kali - adegan ramai extra berbaju putih, PF dah menyumpah dalam hati, WTH semua ni, macam Bollywood dan mengarut yang agak melampau (PF kureng sikit dengan filem Hindustan). Akan tetapi rupanya ada jawapan dihujung cerita. Ada satu persoalan, kenapa ya Pierre Andre selalu buat skrip cinta yang lebih kepada women side dalam diri dia? Sama macam 19 September apa tah tu (Fasha Sanda). Kenapa jika filem cinta mengisahkan cinta semua dari sudut hati perempuan? Jarang PF tonton filem cinta dari sudut lelaki. Ah... PF sudah lupa. Mungkinkah tidak macho lelaki berperihal kisah cinta, agak aneh atau 'melanggar law' filem cinta? Titanic pun begitu, di mana Rose yang menceritakan pengalamannya di kapal tu. 

Satu hal dimana, lagu latar kalau boleh sepanjang movie nak diselitkan. Macam mana boleh jadi gitu? Tersenyum sendiri bila Elly Mazlein menyanyi dalam lagunya apabila perkataan 'just' kedengaran 'jus'. Sayangnya apabila Ameerul Afendi yang berlakon Bunohan dalam ni, mungkin saja-saja nak bagi warna dalam filem sedih ni. Okaylah PF taknak komen panjang. Bolehla layan sikit-sikit. Cuma, kisah begini sayang buat movie sebab tak seberapa apatah lagi spektular. Terlalu ringan untuk kisah agung sebab kisah cinta dengan Han tak dikupas agungnya mungkin (jika lihat tagline filem ni yang agak exaggerate). Ini sajakah kemampuan Pierre Andre setelah beberapa filem romantik yang telah dihasilkan oleh beliau? Dengarnya filem Chantek pun mendapat review yang kurang memuaskan.

p/s : Sudah baca buku Memoir Bukan Memoir oleh Pekin Ibrahim dengan sekali hadap (130+ m/s saja). Rupanya, Pekin dan Danny X-Factor bersahabat dari sekolah dan merantau ke Kuala Lumpur semasa Tingkatan 4/5 (sepatutnya) dan bekerja di A&W Sunway Pyramid.

Selamat berpuasa kepada semua!

Ramadhan 2012.

Nah, tontonlah jika berminat. Siapa suruh tayang di Astro First?



No comments: