17 Oct 2018

Gol & Gincu 2




GOL & GINCU 2
UMI SALWANA OMAR

Setelah menonton Gol dan Gincu 2 (GG2) arahan pengarah wanita, Umi Salwana Omar ini boleh dikatakan tidak jauh beza dengan pencapaian filem Gol dan Gincu (GG- 2005) arahan Bernard Chauly. Jujur selepas menonton trailernya, admin tidak menaruh sebarang harapan yang tinggi. Walaupun sutradara bertukar tangan, ia tetap memberi impak kepada jenama Gol dan Gincu. Ditulis oleh Nadia Khan dengan idea asal Rafidah Abdullah, futsal dalam GG2 kali ini hanya sebagai subplot kepada cerita utama bagi Zakiah (Diana Danielle) dan Zakiah (Umi Nazeera, ya nama mereka sama tetapi perwatakan berbeza) mencari dana kewangan untuk rumah 3R, sebuah rumah perlindungan untuk remaja wanita yang bermasalah.

Umi dan Diana memberi persembahan yang jitu dan chemistry yang baik sebagai pelajar kolej yang berseteru pada mulanya kemudian bertukar secara semulajadi menjadi partner yang baik dan merancang dan melaksanakan satu projek rumah 3R sebagai balasan kepada masalah disiplin yang dihadapi mereka. 

Bergelumang dengan isu media sosial seperti instafamous dan bahananya, tidak lari dari kehidupan remaja naskhah kali ini sebagai mengikuti arus semasa. Gol dan Gincu 2 dianggap sebagai tanggungjawab serius yang diambil pembikin (Redfilms) terhadap isu yang lebih besar berbanding sisi femina dalam GG dan ianya tercapai yang dibuktikan diakhir filem dimana jiwa kesepakatan dan perhubungan yang erat dapat ditunjukkan. Penampilan khas ikon berpengaruh seperti Marina Mahathir, Tom Abg Saufi, model selebriti, sukan dan pereka fesyen terkenal lainnya membuatkan betapa seriusnya mereka dan mengubah filem ini menjadi lebih mahal dari segi komitmen dan perjuangan. Ternyata GG2 merupakan filem remaja terbaik setakat tahun ini dan admin tabik dengan kesedaran pembikin yang sedar akan kekosongan karya yang boleh menyuntik semangat atau inspirasi kepada yang lain dalam usaha membuat amal kebajikan selepas Qaisy dan Laila (2005). GG2 bakal ditayangkan pada 25 Oktober 2018.


No comments: