7 Dec 2017

Pinjamkan Hatiku & JIBAM


PINJAMKAN HATIKU (2017)
OSMAN ALI
Drama
2.5/5

Filem yang mengambil masa 2 jam lebih ini menjadi sebegitu lama kerana pacenya yang perlahan. Osman Ali (OA) bermain dengan babak-babak romantis yang mellow untuk memberi rasa kepada penonton. Mungkin penonton lain merasainya. Dari awal sehingga Naufal dan Laila berkenalan semula sejak dibangku sekolah dan jatuh cinta rasa begitu terseksa bagi PF hendak melalui detik-detik itu sehingga mahu keluar panggung kerana kelesuan, tetapi terubat sedikit dengan panorama atau latar belakang filem ini yang cantik bagi sebuah filem percintaan. Tetapi bak kata Mas Idayu, cantik aje tak cukup dik. Takkan kita nak dapat pujian cantik saja.. Separuh filem berjalan baru kita tersentak apabila konflik timbul dengan munculnya watak Dr. Hasnan. Lama-kelamaan barulah mood filem ni naik tetapi dalam pace kura-kura juga. Pace perlahan itu tidak salah pun, cuma mungkin perlaksanaannya saja kurang sesuai di mata ini. Orang lain boleh menikmatinya tetapi bukan citarasa PF. Bukanlah menolak filem romantis, ada juga filem romantis yang syahdu menjadi kegemaran seperti Once, Note Book dan lainnya. Perhatikan persalinan baju Aida Jebat dari mula semasa belum bercinta - putih, alam percintaan (motif bunga-bunga mekar) dan konflik (plain) dan berbunga semula apabila 'dipertemukan' (ada plot tidak boleh didedahkan) dengan Naufal. OA bermain dengan isu kesihatan para watak-watak sebagai penghalang percintaan selain restu ibu bapa dalam perkahwinan.




JIBAM (2017)
CHE MIE
Drama
2/5

PF puji usaha filem ini untuk mengangkat watak Jibam dari novel Ujang. PF selalu memberi peluang kepada tema-tema baru dalam filem kita. Mana-mana yang terlepas tu kadang-kadang tak dapat kejar juga. Contohnya, filem ASLI mempunyai tema yang agak unik mengenai durian yang dikacuk dengan tema mencari asal usul diri, yang diwakili oleh orang asli di Perak. Cuma agak malang sedikit mutu lakonan pemainnya yang agak amatur sedikit membuatkan ianya tidak selesa dipandang.

Berbalik kepada JIBAM, setelah hampir sejam filem ini berlangsung, tak tahu apa yang JIBAM hendak diceritakan. Suku pertama kita dapat hidu plot pengggerak bahawa ayahnya mempunyai kelebihan menyembuh penyakit. Selepas itu watak Jibam tengggelam timbul dengan watak Tok Ngah Sudin. Tok Ngah Sudin kadangkala lebih ditonjolkan berlebihan dengan memarahi Jibam. Sayang, dalam masa sejam pertama agak dibazirkan begitu saja. 'Perkampungan' di dalam hutan pula nampak kaku dengan set yang nampak baru dibina. Selain itu, isu tanah juga disentuh (di sini isu tanah tidak dilihat terlalu komersil kerana empunya adalah orang yang meneroka tempat itu - tak pasti latar tahun cerita ini). Keluarga Jibam mempunyai 3 adik beradi lelaki dan hidup di dalam hutan terpencil. Anak sulong bekerja di bandar lebih tepat lagi di Pejabat Daerah. Watak paling sadis adalah Mia (Mia Ahmad) anak kepada Tok Ngah Sudin seperti tak attach hubungan bapa-anak seakan diselit saja dalam rumah. Dalam satu babak pertengkaran di warung, boleh dikatakan ia usaha untuk menjadikannya babak yang menunjangkan filem, tetapi pada pengamatan PF yang tak seberapa ini, kedudukan pelakon tidak begitu baik depan kamera yang menangkap ensemble pelakon dimana apabila Wok (Kazar) & Usin Singai (Kamarool Yusof) bercakap membelakangi kamera. Terlihat satu babak awal dimana Kadir (Syafie Naswip) berada di dalam kereta/lori kerana terpapar dashboard, lalu berlari keluar ke arah ibu dan Jibam yang baru lepas dipukul. Persoalan di sini, bagaimana Wok boleh kata penduduk kampung hanya berbasikal? atau PF silap tengok? Belum lagi kata setiap babak ada muzik. Nasib baik muziknya itu lebih baik dari bunyi muzik filem MIG.

1 comment:

At-Tarmizi said...

saya dah tonton filem Jibam dan ada buat review pasal filem ni dekat blog saya, jemputlah baca dan beri pandangan =)

http://at-tarmizi.blogspot.my/2017/12/review-filem-jibam.html