18 Oct 2012

The Father : Cerita Berkuasa Lahir Dari Cerita Biasa & Hayat

THE FATHER

Genre : Drama (Iran) 
Arahan : Majid Majidi
Pelakon : Hassan Sadeghi, Mohammed Kasebi, Hossein Abedini, Parivash Nazarieh
Tahun : 1996
Filem Seumpamanya : -
Rating : 4/5


Mehrollah berusia 14 tahun. Dia tak dapat menerima hakikat bahawa ibunya berkahwin lain iaitu dengan seorang anggota polis. Pelbagai cara Mehrollah lakukan agar ayah tirinya itu tidak bahagia. Sebenarnya filem ini masih relevan lagi pada ketika ini. Filem mudah tetapi jika tidak kena caranya, hanya sesuai untuk drama TV saja. The Father, mengangkat isu ego seorang remaja lelaki dan kasih-sayang anak. Memberontak, menyalahkan ibu yang berkahwin kerana wang sedangkan ibunya tiada pilihan lain kerana orang mengata bila jadi janda. Dengar seperti drama TV melayu, tetapi ini bukan kisah jiran-jiran mengata sana-sini atau adik beradik tak suka ibu kahwin lain. Kuasa wang yang didakwa Mehrollah, penyebab dia begitu marah kepada ibunya. Mehrollah menghulur seikat wang kepada ibunya dan ibunya membalas dengan memukul Mehrollah, adalah satu kuasa yang amat dalam sehingga menimbulkan 'rasa'. Rasa inilah yang boleh membuat airmata jatuh kerana si anak tidak tahu akan keperluan seorang wanita seusia ibu. Naluri lelaki Mehrollah begitu kental membenci ayah tirinya ditunjukkan dengan hanya membisu dari dia ditangkap di bandar oleh ayah tirinya hingga mereka terdampar di padang pasir. Ini adalah satu lagi karya Majid Majidi berkenaan hubungan lelaki asing dan lelaki lain sebelum beliau menghasilkan Children Of Heaven.

PF tonton melalui Youtube :


*****
HAYAT

Genre : Drama (Iran) 
Arahan : Gholam Reza
Pelakon : Mehrdad Hassani,  Gazaleh Parsafar
Tahun : 2005
Filem Seumpamanya : -
Rating : 3/5

Hayat kanak-kanak perempuan berusia 12 tahun nak ambil peperiksaan penting la kononnya macam UPSR gitu. Penentu sama ada dia boleh pergi ke sekolah berasrama penuh. Pada hari dia nak ambil peperiksaan itu pulak, ayahnya jatuh sakit dan ibunya terpaksa hantar berjumpa doktor dan tak ada sapa nak jaga adiknya yang masih baby. Adik lelakinya (Akhbar) pun ada peperiksaan juga pada hari tu. Maka, kat sinilah Hayat kelam-kabut, mana nak buat urusan harian i.e bagi lembu makan, perah susu lembu, bagi ayam makan dan yang penting cari orang yang jaga baby  untuk bagi membolehkan dia ambil peperiksaan itu. Kelakarlah pulak idea ni kan? Macam ni pun boleh jadi cerita apatah lagi filem. Itulah sinema Iran, dengan tema ringkas boleh dijadikan karya lebar. Entah bila exam tu bermula apabila Hayat buat kerja-kerja dan cari pengasuh sana-sini. PF layan dan terima sajalah naskhah ini walaupun macam pelik dan kadangkala boleh dipersoal. Dari filem ini juga kita belajar adab orang Iran bahawa, jika kanak-kanak tidak menyapa orang yang lebih tua semasa berselisih di jalanan akan dikatakan kurang ajar selain daripada pemikiran kolot bahawa perempuan hanya duduk di dapur.

Apa kata ibu-bapa tunjukkan filem ini pada anak-anak mereka sebagai menghargai pentingnya pendidikan daripada beli cerita yang bukan-bukan di Astro First tu. Adakah Hayat berjaya menduduki peperiksaan? Seukir senyuman pasti terlakar di bibir anda.

Terima kasih Youtube:



2 comments:

MG Hanan said...

amat2 terima kasih atas semua link..yippi!!, saya memang minat majid majidi

PerangFilem said...

Sama2 DarkAngel