24 Oct 2012

Ted : Bukan Komedi Kosong


Genre : Komedi
Arahan : Seth MacFarlane
Pelakon : Seperti di Poster
Tahun : 2012
Filem Seumpamanya : Paul & Mr Popper's Penguin
Rating : 3/5



Pertama sekali, PF jarang ulas filem komedi Hollywood. John Bennett (Mark) yang mendapat 'mukjizat Krismas' iaitu seekor patung beruang yang boleh bercakap (Ted) semasa usia kanak-kanaknya dan kerkawan rapat gila sehingga dewasa. Nampak macam cerita untuk budak-budak, tapi bukan. Ini komedi untuk orang dewasa tapi dalam medium kanak-kanak. Kecuali kepada mak-bapak yang open minded dan sporting katanya tak kisah anaknya menonton teddy bear lebih kurang manusia yang tak senonoh perangainya. Ya, Ted ini boleh saja kita ganti dengan manusia biasa dalam filem ini tapi produksi memilih patung beruang agar nampak lebih komedi dan meneruskan legasi Family Guy whatsoever....

Sudah berusia 35 tahun John belum berkahwin tetapi menjalin hubungan dengan Lori (Mila) yang menjangkau 4 tahun. Bukan jalan cerita John terpaksa memilih antara Ted dan Lori apabila tiba waktunya, tapi yang PF lihat di sini adalah persahabatan. PF dapat rasa chemistry dan tak-boleh-pisah antara John dan Ted. Beberapa kali babak 'kena tinggal' oleh John terhadap Ted adalah sesuatu perasaan yang mendalam antara dua watak ini. Ted walaupun hanya kapas di dalam tubuhnya, mempunyai kuasa kawan yang menakluk John agar 'mendengar kata'. Dengan perangai Ted yang buruk tak ubah seperti manusia dewasa menjadikannya ia diterima oleh masyarakat sehingga lama-kelamaan orang sudah tak jakun dengannya. Kau tak rasa ke semasa babak mereka bergaduh di dalam bilik tu? Itulah kemuncak kepada nilai persahabatan mereka yang pada PF erti kawan sebenar. PF dapat merasakannya. Walaupun bertumbuk-tumbuk, itulah membuktikan bahawa Ted terlalu sayang pada John kerana John meletakkan Ted hanya sebagai 'beruang picisan' - istilah itu PF lupa. Filem yang kesampaian dalam menyampai maksudnya tetapi diluar kotor. Walau begitu PF menggemarinya.



Genre : Seram
Arahan : Scott Derickson
Pelakon : Ethan Hawke, Juliet Raylance, Clare Foley, Michael Hall.
Tahun : 2012
Filem Seumpamanya : -
Rating : 3/5

Takde plan pun nak ulas filem ini, cuma ingin berkongsi sedikit. Filem seram ini terletak pada pita filem yang dijumpai oleh Ellison seorang penulis novel yang berpindah ke rumah baru. Dia ingin cuba mengulang kejayaan  yang pernah dikecapinya dahulu dengan cuba menulis novel terkini. Sekali lagi formula diulang  - premis seram dengan 'berpindah ke rumah baru'. Dengan menghidangkan konsep menyiasat sendiri terhadap kejadian yang berlaku dalam pita tersebut, Ellison sendiri obses dengan imej-imej di dalamnya. Seram yang boleh tahan dan elemen kejutan yang membuat jantung anda berdebar. Imej hantu jika ditayang lama-lama memang akan hilang keseramannya tetapi sebelum 'memperkenalkan' hantu, penonton disogok dengan kemisterian mereka. Sinister ada sesuatu.


No comments: