2 Aug 2018

Akan Datang: Wheely



Kartun Studios di bawah KRU International kembali dengan Wheely di mana ia mengambil masa selama 4 tahun untuk disiapkan. Ia akan diterbitkan dalam dua bahasa iaitu Bahasa Malaysia dan Inggeris. Korang tau tak, Wheely dapat pra-jualan ke lebih 100 buah negara? 8 orang alumni dari KRU Akademy turut menyumbang tenaga kerja dalam filem ini. Negara seperti US, China, Jerman, UK, Korea Selatan dan Rusia adalah negara yang mengedarkan Wheely. Kerja-kerja penerbitan yang dilakukan di Ipoh, Perak ini bakal ditayangkan di Brazil, Poland, Equador dan Iceland! 

PF sudah tonton versi Bahasa Melayu di mana Zizan Razak, Lisa Surihani dan Johan sebagai pelakon latar suara. Kalau versi BI pula ia dilakonkan oleh pelakon dari Malaysia, US dan Singapura. Walaupun begitu, Wheely bertemakan latar cerita orang dewasa yang mudah dinikmati dan bersifat universal. Mengikut khabar yang diperoleh, versi bahasa Inggeris lebih membezakan watak-watak di dalamnya yang dari berbagai negara tetapi tidak bagi versi bahasa Melayu. Namun, kedua-dua mempunyai kelebihan yang tersendiri. Gandingan suara Zizan, Johan seperti biasa mencuit hati dan mengiburkan. PF belum berkesempatan menonton Cars, jadi tidak dapat membuat perbandingan antara keduanya. 

Sinopsis: Wheely sebuah teksi yang berjiwa pelumba menyimpan hasrat untuk menjadi raja jalanan di Kota Gasket. Semasa bertugas, Wheely terserempak dengan bintang terkenal Itali bernama Bella Di Monetti dan jatuh hati dengan model golongan atasan tersebut yang cantik namun rendah diri. Sering berlumba di jalanan, dan dipandang rendah oleh golongan elitis, Wheely dan sahabat baiknya Putt Putt terpaksa berdepan dengan sindiket jenayah yang diketuai Kaiser iaitu sebuah treler gergasi yang menculik kenderaan-kenderaan mewah. 





No comments: