2 Jun 2014

The Past, Abang Long Fadil, The Diving Bell & The Butterfly


Arahan : Asghar Farhadi
Genre : Drama (Perancis)
Tahun : 2013
Rating : 4/5


Asghar Farhadi masih lagi meneruskan tema 'perceraian' setelah A Separation melonjakkan nama beliau di Oscar. Menonton The Past seolah-olah kembar A Separation dimana ibu-bapa yang hadapai masalah, anak perempuan yang menjadi mangsa dan tekanan dari masalah keluarga itu. Kali ini ditambah dengan orang ketiga, Samir seorang lelaki Arab yang cuba dikahwini oleh Marie yang bakal bercerai dengan suami Irannya Ahmad. Ahmad yang datang ke Perancis setelah 4 tahun tak tinggal bersama dengan Marie dan duduk serumah semasa proses perceraian berlangsung. Ketika ini, Samir (dan anaknya Foud) seorang pengusaha kedai dobi juga tinggal bersama Marie. Kedatangan Ahmad selain ingin menguruskan hal perceraian sebenarnya adalah 'penyelamat' kepada masalah-masalah yang ada di dalam rumah itu. Ketika Marie 'mengecat pintu' dengan cat baru seolah-olah ingin mulakan hidup baru di 'ambang' baru yang bakal ditempuhi selepas bakal bercerai nanti, rupanya tidak semudah yang disangka dengan perlambangan 'cat tumpah yang dilap oleh Ahmad', maka Ahmad ditanda sebagai penyelamat masalah:

Marie dan Lucie (anak perkahwinan pertama yang menentang Samir) - (Ahmad adalah perkahwinan kedua tanpa anak)
Samir-Celine (isterinya yang sedang koma akibat tekanan hubungannya dgn Marie - belum bercerai). 

Asghar sengaja bermain dengan watak dan latarbelakang watak yang didedahkan babak demi babak. Punca keberantakan kemudian dibongkar satu-persatu ke pengakhiran yang rasanya membuatkan ia tergantung, tapi pada pendapat PF, ianya tidak seperti apa yang diharapkan oleh Marie. Terdapat satu babak dimana situasi men-to-men tanpa dialog antara Ahmad dan Samir di meja makan, saat dimana rasa cinta terhadap wanita yang sama, rasa ego, rasa malu, tanpa perbalahan antara mereka. Banyak lagi babak tegang yang mengingatkan kita kepada A Separation. Marie tak mahu mengenang masa silam lagi sedangkan apa yang diinginkan sekarang bukan mudah untuk dicapai.



Arahan : Syafik Yusoff
Genre : Aksi1
Tahun : 2014
Rating : 2.5/5



Bukan mahu memperlekehkan pengarah muda yang berbakat besar yang membuktikan SAM adalah karya debut yang sangat baik. Berbekalkan itu, kita menjangkakan suatu kelainan yang bakal dibawa walaupun bergenre gangster apatah lagi melihat trailernya yang menggiurkan. Dengan spin-off watak Abang Long Fadil yang diambil dari KL Gangster, ALF sebenarnya berdiri di kaki sendiri dengan baik. Diselang-seli dengan parodi KL Drift, KLGangster, idea 3 hero kampung Berani kemudiannya dikembang ke zaman masakini dimana salah seorangnya menjadi watak jahat apabila sudah sedikit berumur. Tapi maaf, babak aksinya boleh diperbaiki lagi jika mahu dibanding dengan filem KLG. Tiada masalah dengan aksi CGI yang dipersembahkan untuk memberi rencah kelainan. Yang peliknya, Fadil pegi melawat Malik dekat penjara boleh borak pasal plan gangster dengan kuat menerusi telefon tu? Sampai satu tahap, kemuakan filem gangster sudah mula terasa dan PF tidak dapat menahan kaki untuk keluar panggung sebelum tamat, di mana ketika Karim muncul semula di adegan berikutnya setelah tadi terjun dari bangunan kemudian dikepung dan diacu pistol oleh polis. (Ok mungkin babak-babak akhir menjelaskan bagaimana Karim melepaskan diri yang tak sempat ditengok). Ini percubaan pertama Syafik dalam filem aksi komedi, belum cuba belum tahu ya tak? Rasanya selepas ini lebih baik beliau cuba genre lain yang lari dari gangster OK! Hehe.



Arahan : Julian Schnabel
Genre : Drama (Perancis)
Tahun : 2007
Rating : 3.5/5



Editor majalah Elle, Jean-Dominique Bauby mengalami angin ahmar dimana seluruh tubuhnya lumpuh dan hanya menggerakkan kelopak mata untuk berkomunikasi dengan orang lain. Filem ini mengambil konsep kamera adalah mata, dan mata itu adalah mata Jean-Do (panggilan ringkasnya), pengarah Julian mengambil langkah bijak untuk tidak meneruskan teknik ini sehingga tamat, kalau tidak bosan nak mampuslah filem ni. Hati yang berkata-kata sebagai dialog yang dilontarkan kepada orang di depannya sebagai panduan kepada penonton sangat bersahaja. Ingat Tree Of Life (2011) oleh Terrence Malick? ada sedikit visual-visual alam yang diselitkan untuk menunjukkan jiwa Jean-Do saat terlantar dikatil hospital. Masih sama, Julian tidak juga mengambil masa lama untuk paparan slow-mo seperi itu, jadi selamatlah mood kita untuk menikmati karya ini sehingga habis. *The Diving Bell & The Butterfly adalah buku yang sempat dia tulis sebelum meninggal dunia. 


No comments: