12 Sept 2013

Dhusrajanam : Kelahiran Semula




Genre : Drama (Malaysia)
Arahan : M. Suurya
Pelakon : M.Subash, Kalpana, Vicky Nadaraja, Sansitha, Ti-Amo, Sundraju
Tahun : 2013
Rating : 3.5/5


Melihatkan trailer filem tamil tempatan ini terdapat tulisan mengatakan "A Strong Message for Local Indian Community", PF berkata wah! berani juga filem ini kiranya hendak mengajar masyarakat melalui gambar bergerak ini. Apa yang ditawarkan oleh filem ini sehingga ayat itu diletakkan dalam trailer dan apakah masyarakat yang dimaksudkan dapat mesej yang disampaikan setelah menontonnya? Jika tidak dapat (mesej yang dijanjikan), adakah mereka geram? Adakah masyarakat lain yang menontonnya tidak boleh mengaitkan apa yang diceritakan? Padahal setelah menontonnya ia boleh dikaitkan. Adakah PF yang melayu ini rasa terpinggir dengan filem ini? Dalam buku "Yasmin How You Know" ada mengatakan (arwah) Yasmin Ahmad, 'kalau nak mesej, nanti saya sms' (bukan melaui filemnya) lebih kurang begitu. Namun, setiap pengarah ada visi dan prinsip masing-masing. Bagi PF, seperti yang pernah disebut dalam tulisan sebelum-sebelum ini, filem itu tak semestinya membawa mesej. Majoriti orang filem tahu akan hal ini. (cewah, nak tunjuk pandai la pf tu kan...)

Dalam meniti Dhusrajanam yang hanya bersarikata Inggeris diterjemah sebagai rebirth, kita lihat satu dimensi seorang lelaki India yang berumur 29 tahun, terkongkong dengan suatu impian yang ingin 'dilepaskan'. Kuttan yang hidup dengan kakak dan abang tiri setelah bapanya meninggal dunia dan dipaksa membantu kakaknya mencari nafkah sebagai penari tradisi India, padahal Kuttan bercita-cita nak jadi pemain badminton terkenal. Kuttan digambarkan sebagai seorang yang lemah dan kurang upaya hanya mampu menurut perintah mereka. Dalam kedaifan keluarga itu (sebenarnya tidak) Kuttan sedaya upaya cuba keluar dari kepompong dan ingin hidup bebas.

Secara peribadinya, memanglah jarang kalau filem membawa tema sebegini. Jika drama mungkin sudah banyak kali. Tapi bagaimana jalan cerita itu direka supaya kisah Kuttan lebih bermakna dan lain dari yang pernah disaksikan. Di tambah pula, watak Kuttan yang agak tidak berapa betul. Filem dalam format 2D agak memberi kelainan bagi filem M.Suurya/ M.Subash kali ini. Justeru, bagi filem-filem mereka yang lazim kita tonton kali ini nampak 'bersih' dan beri mood berbeza (jadi, bagaimana sinematografinya ya, bila kelihatan sama?). Filem dimulakan dengan Kuttan yang membelakangi kamera dan dirunguti kakaknya tentang wajahnya yang serabai yang bagi pf satu sentuhan yang baik bagi permulaan filem ini. 


Dalam zaman yang serba moden, bagaimana terpaksanya tarian tradisi itu 'dikekalkan' bukan kerana seni itu sendiri, malah sebagai penyambung hidup betapa ketidakkeikhlasan dalam menyambung warisan. Kakak tiri Kuttan, hanya memaksa bukan mengajar jurus-jurus tarian pun. Yang nyata dalan filem ini, drama kakak dan seorang lagi penduduk kampung yang 'bertelagah' berkenaan penari dari kampung dan penari dari luar adalah sepertimana realiti masyarakat India (antaranyalah) yang berjaya di bawa ke medium ini. ('Surreal' ke istilahnya tu? hehe). Dan Kuttan (M. Subash) yang tak pernah-pernah menari, dalam filem ini seakan penari yang sedang belajar yang menjadi. Cuba ingat akan tariannya di atas pangkin itu disaksikan oleh 2 orang wanita (salah seorang adalah kakak tirinya) yang ingin mengambilnya membuat persembahan di satu festival. Satu 'pementasan' bahawa tiada festival mungkin untuk kejayaan Kuttan di situ, pf fikir. Kemudian, ada beberapa babak yang mungkin kita akan persoalkan dan tidak mungkin dibuat tanpa sebab. Antaranya, kenapa Kuttan dan seorang penari wanita berlatih menari di dalam bilik tidur yang sempit sedangkan boleh di ruang tamu yang biasanya lebih luas? Dan kenapa almari pakaian di dalam bilik itu menutupi tingkap yang mengakibatkan  terbias sedikit cahaya saja? Padahal ada lagi ruang yang lebih baik untuk almari itu.

Adakah bilik tidur adalah tanda kepada kesenangan? Atau sedikit cahaya yang terbias adalah tanda kepada kesukaran peluang hidup Kuttan? Mungkin tafsiran yang salah atau, mungkin Pf terlebih-lebih 'membaca'. Apa pula maksud Kuttan menggilap shuttlecock yang rosak itu? Dan segalanya yang rosak, shuttlecock, jaring badminton, racket, beg sandang, kasut sukan dan gelanggang badminton yang tak nampak garisan pun yang dikelilingi kandang kambing(?). Semua bermaksud dengan tafsiran yang tersendiri. Begitu juga Kuttan menari dihadapan kubur ayahnya. Tak pasti akan hal ini dalam masyarakat India, tetapi tariannya adalah hasil penipuan terhadapnya, tapi persembahannya yang 'sejati' adalah kerana kasihnya terhadap ayah. Dan tidak patut jika PF tak sebut muzik latar filem ini/skor yang agak baik digubah oleh Shaman.

Seperti Misteri Bisikan Pontianak arahan M. Subash, M. Suurya juga sekali lagi menghabiskan naskah ini serupa dengan membuka semua hal-hal yang menutup point-point yang menjadi soal sebelumnya dengan terang-terangan. Simbol seorang nenek yang memeluk Kuttan dijalanraya adalah simbol kejayaan kepada Kuttan (ingat semula Kuttan memeluk replika manusia yang bermain badminton dengannya dalam bilik atas kemenangannya). Dengan 'korban' yang dilakukan, cita-cita Kuttan terus nampak jalannya (jalan yang dimana Kuttan lalui dihujung cerita itu). Jadi, adakah kita menerima mesej Dhusrajanam dengan jelas?

Sumber : FB Dhusrajanam

Trailer Dhusrajanam


*Filem PENSEL akan di buat versi Cina/mandarin.



No comments: