4 Sept 2014

CMarba: Coming Home, Tembus, JIN, The Apple, Guardian of the Galaxie, Dawn of Planet of the Apes, Only Lovers Left Alive



 
Arahan : Ahmad Idham
Genre : Drama
Tahun : 2014
Rating : 3/5


Ahmad Idham masih mengekalkan ciri-ciri filemnya. Berani buat perubahan jika kita lihat barisan filem beliau sebelum ini. Tembus berbeza dari komedi-komedi rempit dan hantu ciptaannya. Jika anda melihat supertele Astro PANIK tak lama dulu, awal-awal filem ini adalah sebegitu. Kehilangan anak membawa plot filem ini kepada rancangan jahat kekasih gelap Aaron. Filem ini bolehlah dikata matang sisi Ahmad Idham jika dia terus buat filem serius (bukan hantu) pasti boleh menyerlahkan lagi keupayaannya. Terdapat bahagian-bahagian kaku dalam filem ini. Tiap kali extra yang lalu-lalang terutama ibu atau bapa berjalan dengan anak mereka 'masuk ke dalam skrin', seakan diatur dan tak natural, dah tu semuanya berpimpin tangan tapi nampak janggal. Dialog Fazura pula diulang-ulang pasal tanggungjawab, baik rasanya jangan dibazirkan skrip tu. Mungkin penulis nak tegaskan hal ini betapa si isteri lebih berjaya dominan dari suami. Pada PF, semua pelakon memberi lakonan yang mantap kecuali Luna Maya yang agak stiff. Akhir sekali twist yang menyelamatkan filem ini.



Arahan : Pierre Andre
Genre : Seram
Tahun : 2014
Rating : 2/5


Filem ini tiada yang baru. Pindah rumah baru - diganggu - kanak-kanak - main sembunyi2 - orang tua -  kelambu menutupi muka - ustaz halau hantu. Filem ini ambil mudah akan latarbelakang asas. Kredit kepada lakonan ketiga-tiga pemeran utama dalam filem ini, Zul Ariffin, Mon Ryanti dan ustaz muda. Namun, hanya kejutan berulang-ulang. Apabila kisah filem hantu di rumah, si suami pasti ala sibuk di meja pejabat gitu. Tak boleh ke buat tengah tanam bunga ke, lanscaping ke, betulkan motor ke, nak kerja senang je, ngadap laptop letak 2-3 helai kertas. Pierre yang telah banyak buat filem seram sepatutnya dapat buat lebih elok. Ini hanya menyalin saja, jadi apa yang baru?



Arahan : Samira Makhmalbaf
Genre : Drama
Tahun : 1998
Rating : 3/5

Pada usia 17 tahun Samira pertama kali mengarah filem ini dan meledakkan namanya dipersada perfileman antarabangsa. Bayangkan tu, di usia muda telah mencipta nama. PF telah menonton beberapa filemnya yang lebih kemudian, yang lebih digemari Two-Legged Horse selepas itu Blackboards. The Apple lebih menyerlah sebenarnya tapi PF kurang 'dapat' filem ini. Setelah baca review di internet, barulah faham sikit-sikit. The Apple lebih simple dari filem Samira yang lain tapi sangat mendalam maknanya.


Arahan : James Gunn
Genre : Aksi 2
Tahun : 2014
Rating : 4.5/5

Jika diamati PF jarang menyentuh genre filem sebegini. GOTG memberi hiburan yang maksima bukan sekadar aksi tapi lucu sekali. Rasanya lebih enjoy filem ini dari semua filem-filem Marvel etc. Mungkin bukan passion menonton filem-filem sebegitu.



Arahan : Matt Reeves
Genre : Aksi 2
Tahun : 2014
Rating : 4/5

Siri Apes juga bukan peminat. Setelah menonton rasa gembira tak terhingga kerana kepuasan yang diberi oleh Matt Reeves. Lakonan, dialog, pertelingakan antara puak beruk dan manusia sangat mengesankan. Filem ini berkenaan bangsa, kepercayaan, kesetiaan dan perpaduan. Sangat dicadangkan!



Arahan : Jim Jarmush
Genre : Drama
Tahun : 2013
Rating : 2/5


Filem ini agak sedikit pelik. Kisah Pontianak pemuzik yang masih hidup dengan meminum darah yang dibekal secara gelap dari sebuah hospital. Eve pula (Tilda Swinton) pergi berjumpa sang kekasih Adam (Tom Hiddleston) yang sekian lama tak berjumpa. Adik Eve, Eva (Mia) pula datang melawat mereka tanpa diundang. Mereka yang semua pontianak hanya bergerak pada waktu malam saja, itu pun berkacamata apabila di tempat awam. Tak tahulah apa motif filem ni.



Arahan : Zhang Yimou
Genre : Drama (China)
Tahun : 2014
Rating : 3/5

Antara pengarah kegemaran PF kembali lagi dengan Coming Home. Ditayang di Cannes pada tahun ini. Jika diikutkan jalan ceritanya biasa saja. Dengan mengambil karya novel ke layar perak yang menjadi auteur theory sang pengarah, berkenaan kepulangan sang suami yang lari dari setelah lama dipenjara. Dipendekkan cerita, suatu hari si isteri mengalami masalah hilang ingatan dan tidak kenal akan suaminya yang disangkanya seseorang yang 'berbuat sesuatu' kepadanya dahulu. Apabila dia menunggu kepulangan suami di stesen keretapi sehingga usianya menginjak emas, walaupun suaminya di sisi, Pf seakan kurang pasti akan filem ini. Namun, itulah penyakit yang dihidapi yang sukar diubati. Ok, Pf tahu hanya bercerita plot saja.

No comments: