18 Jul 2018

Akan Datang: PULANG



PULANG mengisahkan Othman yang berasal dari Serkam, Melaka yang berlayar ke serata dunia untuk mengubah kehidupan dan terpaksa meninggalkan isteri dan anak. Isterinya, Tom dana anaknya Omar tak putus harapan menunggu kepulangan Othman yang bertahun-tahun di perantauan. Kos perbelanjaan yang memakan RM6 juta kerana melibatkan 500 pelakon tambahan dan juga penggunaan imej janaan komputer (CGI). CGI yang berinovasi pula mengambil masa 2 tahun yang dilaksanakan oleh Basecamp VFX denga geran Finas sebanyak RM2 juta. Ternyata ia memakan kos yang tinggi kerana CGI memaparkan lokasi lautan selain lokasi dunia yang berbeza lagi meyakinkan iaitu, Hong Kong, Okinawa, Pulau Jeju Korea, Madagascar dan Liverpool. 

Filem ini juga menampilkan barisan pelakon veteran yang hebat, yang perpengalaman, juga pelakon baru. Pemenang Pelakon Terbaik & Pelakon Pembantu Terbaik (Anugerah Skrin yang ke-15 dan ke-21) Remy Ishak sebagai Othman, Puteri Aishah sebagai Thom, Azrel Ismail, Erwin Dawson, Dato’ Jalaluddin Hassan, Dato’ Rahim Razali, Syazuwan Hassan, Che Puan Juliana Evans, Sherry Al Jeffry & ramai lagi. Para pelakon juga, turut menghadiri kelas lakonan dari Puan Fatimah Abu Bakar bagi menjiwai watak masing-masing. Filem ini merupakan filem pertama Puteri Aishah ke layar lebar, sementara bagi Remy Ishak pula, ianya merupanya kali ketiga gandingan beliau dengan pengarah tersohor Kabir Bhatia yang sebelumnya pernah di bawah pengarahan sutradara itu dalam filem Nur Kasih The Movie (2011) dan Sembunyi: Amukan Azazil (2013). 

Buat julung kalinya skor filem ini adalah sebuah karya daripada komposer and penerbit terkenal tanah air, Aubrey Suwito yang berasal dari Melaka. Lagu tema berjudul ‘Layarlah Kembali’ adalah sebuah karya agung Aubrey sendiri yang dinyanyikan oleh Dayang Nurfaizah dan ditulis oleh Ad Samad. Album runut bunyi filem PULANG telah dilancarkan semalam dan boleh didengari di semua platform digital seperti Spotify, Apple Music Deezer, Joox & KKBox. Ia juga boleh dimuat turun di iTunes 

Novel PULANG diterbitkan oleh Penerbitan KaryaSeni dan ditulis oleh Lily Haslina Nasir yang telah berada dipasaran sejak bulan Mei. Peminat dan pembaca yang membeli novel ini akan memperoleh kisah yang lebih mendalam tentang hubungan cinta Omar dan Thom. Novel PULANG boleh didapati di semua kedai buku berhampiran anda atau secara atas talian di www.lazada.com.my dan juga melalui aplikasi Karyaseni di Google Play dan App Store.

Ingin mengtahui kisah selanjutnya, Pulang menemui penonton pada 26 Julai 2018.

No comments: