28 Feb 2017

Rumusan Filem Kita 5 Tahun Terkini (2011-2015): Bhgn 3


Bahagian 1
Bahagian 2

Bahagian akhir.
Jagat (2015)
2014
AMIR & LOQMAN PERGI KE LAUT Dir. Mamat Khalid
CUAK Dir. Khairil M. Bahar, Benji Lim, Manesh Nesaratnam, Tony Petra, Shamaine Othman
THE JOURNEY Dir. Chiu Keng Guan
TERBAIK DARI LANGIT Dir. Nik Amir Mustafa
LELAKI HARAPAN DUNIA Dir. Liew Seng Tat

        Mamat Khalid seorang pengarah prolifik yang menghasilkan filem boleh kata setiap tahun dalam tempoh lima tahun ini. Namun, hanya Amir & Loqman Pergi Ke Laut yang berjaya menonjol. Seumpama mendapat sentuhannya kembali, filem bertema samseng berteras komedi gelap membuatkan beliau berjaya mengembangkan lagi potensi yang ada. Filem CUAK yang diarahkan lima pengarah dalam lima genre berbeza dalam satu tunjang cerita adalah cubaan baru di sini. Kelihatan kesinambungan yang agak janggal pada sesetengahnya namun tidak menggagalkan secara keseluruhannya. The Journey (2014) mengambil masa dua tahun sejak 2012 diwaktu filem selain bahasa Melayu semakin aktif, untuk mendapat kutipan lebih RM17 juta dan ianya adalah kemuncak bagi perfileman Cina tempatan. Juga sebagai pencetus formula yang mengangkat budaya masyarakat Cina untuk kewujudan filem seumpamanya seperti The Great Lion (2014), The Kid From Big Apple (2016) dan lain-lain. Chiu merupakan pengarah penting bagi Malaysia sekarang. Nik Amir sekali lagi muncul di dalam senarai dengan filem jalanan Terbaik Dari Langit. Kedua-dua filemnya seakan game-changer dalam tempoh masa lima tahun ini dimana membawa pencarian jiwa anak muda dalam dunia moden. Beliau lebih kearah itu. Mengikuti filem Liew Seng Tat sejak Flower In The Pocket (2007), beliau mengambil langkah drastik dengan membikin filem lebih berarus perdana. Lelaki Harapan Dunia dengan tajuknya ‘lelaki’ itu lebih memfokuskan dunia lelaki di sebuah kampung yang porak peranda sikap penduduknya. Dikatakan menjatuhkan maruah bangsa Melayu apabila dibikin pengarah bukan Melayu sedangkan banyak lagi filem lain menunjukkan perkara sama, hanya kerana dibuat oleh orang Melayu tetapi tidak disedari oleh mereka yang berkokok. 

2015
POLIS EVO Dir. Ghaz Abu Bakar
NOTA Dir. Yasu Tanaka
LOVE, SUPERMOON Dir. Wan Hasliza Wan Zainudin
JAGAT Dir. Shanjey Kumar Perumal
RIVER OF EXPLODING DURIANS Dir. Edmond Yeo

        Percubaan Ghaz Abu Bakar kali yang kelima membikin filem menerusi Polis Evo berjaya menjadikan filem ini mengutip kutipan tertinggi dalam senarai pecah panggung Malaysia setakat ini iaitu RM17.47 juta. Dikatakan karya yang tidak asli kerana terlalu menyalin beberapa filem buddy cops luar tetapi yang peliknya admin terhibur tetapi tidak bagi sekumpulan kecil penonton yang skeptikal. Filem NOTA dari pengarah Jepun, sekali lagi membawa konsep ‘kalau nak bunuh mesti pergi ke suatu tempat’ juga mempunyai aura yang lebih kurang sama dengan Psiko Pencuri Hati tetapi lebih lurus dan dapat pengalaman sinematik yang cantik. Kredit lebih kepada pengarah wanita Wan Hasliza yang seorang diri mengarah Love, Supermoon berbanding pengarah wanita lain yang berada dalam senarai filem teratas. Sebuah komedi berentak laju yang baik tetapi kurang mendapat perhatian semasa tayangannya. Admin merupakan peminat siri Keluarga Iskandar dan Geng Mengaji tulisannya. Jagat, filem Malaysia apatah lagi filem Tamil yang jarang dibikin sebaik ini menyentuh isu sama dengan Chemman Chaalai (The Gravel Road - 2005). Berkenaan sosioekonomi, budaya dan pendidikan masyarakat India pada satu tempoh masa. Watak Apoi jarang diperlihatkan di skrin kita, tetapi bagi skrin luar ianya sudah biasa. Jagat perlu diraikan oleh semua masyarakat tak kira bangsa. Merupakan penanda aras bagi filem berbahasa Tamil tempatan setakat ini. Filem debut Edmund Yeo, River of Exploding Durians ini mencipta sejarah tersendiri kerana ia merupakan filem Malaysia pertama memasuki kategori utama Festival Filem Tokyo ke 27 pada tahun 2014. Hanya ditayang di acara-acara persendirian dan tidak mendapat kelulusan Syarat Wajib Tayang kerana isu sensitif yang dibawa tentang sejarah. Selain itu, filem arthouse ini juga bertemakan cinta dan alam sekitar.

Amir & Loqman Pergi Ke Laut (2014)
Kejayaan Besar

            Jadi, apakah yang telah dicapai oleh filem kita dalam masa lima tahun ini? Kita selalu ditanya, apakah yang anda akan lihat diri awak dalam tempoh lima tahun akan datang? Andaikan ‘akan datang’ itu telah sampai. Sebesar manakah kejayaan itu? Apa sumbangan filem anda kepada masyarakat? Adakah dengan menyertai festival luar dijadikan kayu pengukur? Seseorang pernah berkata “buat apa menang anugerah luar hanya untuk sorak sakan satu malam saja. Yang penting bagaimana memasarkan filem ke luar”. Beliau terlupa jika ingin mendapat perhatian dari pihak pengedar antarabangsa mestilah memiliki kualiti dan pengakuan atau anugerah. Prestij dan nilai filem lebih terangkat dengan penghargaan dari pelbagai festival dan akan selalu mejadi buah mulut peminat luar daripada tak menang apa-apa terus diberi kepada pengedar asing, agak sukar mendapat perhatian. Dalam pemerhatian admin, sejarah perfileman Malaysia mencatatkan bahawa Lelaki Harapan Dunia (2014) adalah filem paling banyak menyertai festival luar Negara dalam sejarah. Ia telah menjelajah ke serata pelusuk dunia antaranya Busan International Film Festival, Vancouver International Film Festival, Locarno International Film Festival, Luang Prabang Film Festival, Shanghai International Film Festival, Bogota International Film Festival, Asian World Film Festival LA, penyertaan awal bagi kategori Foreign Language Film dalam Oscar dan banyak lagi. Ia mendapat Anugerah Juri di Pro-Fil di Ciné-Festival en Pays de Fayence. Orang luar memandang filem ini sebagai perkauman, anti homoseksual dan sebagainya tanpa memahami konteks latarbelakang atau budaya kita. 

       Selain itu, kejayaan besar juga adalah daripada filem Bunohan (2012) yang memenangi Anugerah NETPAC di Golden Horse Film Festival di Taipei pada 2011. Sebelum itu ia telah mengadakan tayangan perdana di Toronto International Film Festival pada tahun yang sama, selain juga menyertai saringan awal Oscar bagi kategori Foreign Language Film selepas 8 tahun Puteri Gunung Ledang melakukannya. Kedua-dua Bunohan dan Lelaki Harapan Dunia menggondol Filem Terbaik di dua edisi FFM. Berikut adalah Songlap, The Journey, KIL, Jagat dan beberapa lagi yang menyertai festival kecil di luar yang kurang memberi kesan besar di luar negara. Dalam tempoh lima tahun ini juga muncul filem yang menduduki tangga pertama dalam carta pecah panggung sepanjang masa iaitu Polis Evo mengutip RM 17.47 juta (Munafik adalah terbitan 2016, tidak termasuk dalam artikel ini). Formula kitar semula, pengarah, pelakon (dan krew juga pastinya), aksi yang ditampilkan dan skrip membuatkan ianya menambat hati penonton Malaysia. Faktor penontonan berulang oleh peminat juga merupakan sebab yang tidak boleh dinafikan atas kejayaan itu. Kredit juga mesti diberi kepada Joel Soh, Kyle Gounting, Anwari Ashraf dan Adib Zaini sebagai penulis skrip. Tidak mustahil akan ada filem Malaysia yang bakal mencecah RM 20 juta suatu hari kelak. Tangga kedua diduduki filem The Journey (RM17.17) dan ketiga KL Gangster (RM11.74). Sesungguhnya, perfileman Malaysia memuncak selepas 2010. Jika disemak carta 10 filem pecah panggung sepanjang masa pun (rujuk laman web FINAS) kesemuanya dikeluarkan semasa 2010 dan ke atas. 

Kesimpulan

        Filem pertama admin di panggung adalah Total Recall (1990) yang ketika itu belum tahu apa-apa tentang sinema. Wajah Arnold Schwarzenegger yang bertukar wajah itu cukup melekat di fikiran sehingga kini. Filem yang baik adalah filem yang dapat mengiburkan, diingati, markah besar jika filem itu mendapat pengiktirafan dan kedapatan mesej dalam filem itu adalah suatu bonus yang dapat dipelajari atau diinsafi. Pengiktirafan yang diraih juga perlu bagi tujuan tertentu. Mungkin sama ada untuk pencapaian diri, kerana teman sekeliling atau untuk agama dan negara. Sutradara dan pembikin lainnya, bukan mempelajari bidang perfileman untuk menyampaikan mesej kepada penonton. Filem Malaysia dari aspek kuantiti didapati berkembang saban tahun. Perkembangan ini wajar diambil oleh masyarakat untuk lebih mendekati filem sebagai medium bukan saja hiburan tetapi apresiasi terhadap segala sudut tentang perfileman sama ada dari segi teknikal, isi, moral dan sebagainya. Petikan ayat terkenal daripada pengarah tersohor Perancis-Swiss iaitu Jean-Luc Godard "Film begins with DW Griffith and ends with Abbas Kiarostami”. Jadi, dimana tahap filem kita sejak kebelakangan ini? Anda juga pasti ada jawapannya.

21 Feb 2017

Rumusan Filem Kita 5 Tahun Terkini (2011-2015): Bhgn 2

Bahagian 1

Kepercayaan Kepada Industri

      Sejauh mana anda percaya kepada industri perfileman tempatan? Ada sesetengah orang yang tidak pandang langsung kepada filem Melayu khususnya, ada yang sekadar berhibur dan ada yang mempunya minat yang mendalam kerana sayangkan gambar yang bergerak ini kerana mempunyai sifat apresiasi tersendiri. Golongan cinephilia membawa maksud orang yang mempunyai minat yang mendalam terhadap filem, teori dan kritikan filem. Dia mengambil berat sesebuah filem sehingga sanggup menggali maksud filem yang ditonton kerana tidak faham apa yang disampaikan oleh pengarah. Secara keseluruhannya, jika anda percaya kepada filem-filem tempatan tidak mengira apa jenis dan bahasa sekalipun, sejauh mana anda percaya ia akan memberi kepuasan dan tidak memaki setelah habis penontonan akibat betapa buruknya filem itu. Lebih-lebih lagi menonton di pawagam memerlukan banyak komitmen anda; tenaga, bayaran tempat letak kereta, masa, wang dan sebagainya. Sudah pasti kepercayaan ini diukur dengan bilangan filem yang anda tonton dan juga citarasa sebelum membuat keputusan. Untuk lebih lagi faktor, jika sebagai pengkritik, anda kena menonton sebanyak-banyak genre filem sehingga ke genre yang tidak boleh dikelaskan apa genrenya.


*Statistik filem Malaysia (+ usahama negara luar)

**Jumlah penerbitan filem termasuk yang tidak sertai wajib tayang (tetapi mana yang ditonton sahaja). Rujukan jumlah filem dari laman web Finas.

       Sebagai blogger, mencatat kesemua filem yang ditonton adalah satu mata tambahan kerana selain dijadikan sejarah tontonan dan kenangan, ia merupakan rekod penting bagi menyemak semula jika terdapat sebarang maklumat atau data yang ingin dikongsi atau ingin membuat kajian ringkas. Dari graf di atas, pembaca boleh mengukur sejauh mana kepercayaan admin terhadap filem-filem Malaysia. Tidak dinafikan pasti ada menonton lebih banyak mungkin disebabkan tuntutan kerja atau sememangnya minat, atau kedua-duanya. Alangkah beruntungnya jika kita dibayar untuk menonton filem bukan? Boleh disimpulkan admin tidak pernah menonton lebih separuh daripada jumlah filem yang dikeluarkan dalam setahun dan paling tinggi pada 2011 iaitu 46%. Kebanyakan filem yang ditonton adalah pada tahun sama ia dikeluarkan.

       Selebihnya, sekitar 20%+ membawa maksud tanpa disedari yang admin tetap menonton apa yang dirasakan perlu atau baik itu, jumlahnya lebih kurang sama saja walaupun penerbitan filem meningkat dalam 5 tahun ini. Bermakna, admin masih memberi sedikit kepercayaan kepada industri DAN lambakan filem yang banyak kurang menawarkan filem yang dijangka baik (mungkin) DAN juga bergantung kepada keupayaan kewangan. Secara tidak langsung juga admin tetap meletakkan harapan walaupun berkali-kali hampa, umpama sedia bercinta lagi walau selalu dikecewakan. Seperti yang disebut awal-awal tadi, hanya lebih atau kurang 30% saja filem yang ditonton itu adalah baik atau hebat dari kacamata admin. Mungkin penilaian ini tidak adil kerana tidak menonton kesemua atau tidak masuk akal boleh menonton semua? Bagaimana pula kepercayaan anda?

5 Filem Pilihan Teratas


         Disenaraikan 5 filem pilihan terbaik dari tahun 2011 sehingga 2015. Dikongsikan ulasan pendek dan pengalaman tontonan filem tersebut serta diselitkan maklumat yang perlu. Sebahagian filem-filem ini ada diulas panjang di blog.

2011
KL GANGSTER Dir. Syamsul Yusof
MISTERI JALAN LAMA Dir. Afdlin Shauki
SERU Dir. Pierre Andre & Woo Ming Jin
SONGLAP Dir. Effendee Mazlan & Fariza Azlina
…DALAM BOTOL Dir. Khir Rahman

       Pilihan 2011 sangat bervariasi daripada segi tema mahupun genre. KL Gangster beri nafas baru kepada filem samseng walaupun ada yang mencemuh gaya bahasa slanga Cinanya. Syamsul Yusof boleh dikatakan pengarah muda berbakat dan serba boleh walaupun admin tidak berapa berkenan filem rempit dan komedi beliau termasuk skrip yang ‘skema’. Afdlin Shauki bertindak berani menyentuh tema alam ghaib dan boleh dikatakan berjaya setelah beberapa filem satira atau komedi. Jika bajetnya lebih, pasti filem ini lebih baik. Filem Seru pula adalah filem seram terbaik selepas tahun 2011 dan belum ada yang dapat menandinginya yang banyak berkonsep hand-held dan aktiviti paranormal pada tempoh ini seperti Highland Tower, Ia Wujud, Villa Nabila dan Bangunan. Pierre boleh dikatakan pembikin seram yang aktif lebih baik daripada produk-produk seram MIG, Cuma selepas itu hasil seramnya kurang menonjol kecuali Cerita Hantu Malaysia. Songlap pula yang menyentuh isu moral yang sangat dekat dengan masyarakat; penjualan bayi, pelacuran dan anak muda yang tersilap langkah. Admin pasti tertunggu hasil mereka berdua seterusnya kerana mereka jarang membikin filem dalam jarak masa yang cepat. Khir Rahman pertama kali mengarah filem membuahkan hasil yang cemerlang …Dalam Botol. Filem kontroversi sejak sebelum pembikinan ini lebih admin meminati gaya art-housenya daripada hasil beliau selepas itu, Balada Pencinta.

Relationship Status (2012)

2012
RELATIONSHIP STATUS Dir. Khairil M. Bahar
CHOW KIT Dir. Rosihan Zain & Brandon Lee
ISTANBUL AKU DATANG Dir. Bernard Chauly
SAM Dir. Syafiq Yusof
BUNOHAN Dir. Dain Said Iskandar

       Filem 95% berlakon layar Inggeris, Relationship Status sarat dengan dialog pelakon-pelakonnya. Ia seperti menonton filem sejenis Anne Hall (1977) dan Carnage (2011). Boleh diletakkan sebagai filem urban, ia mengambil peluang perkembangan media sosial yang menjadi-jadi terutama Facebook sebagai penggerak naratif. Tidak ditayang di bawah Syarat Wajib Tayang dan berformat digital, filem ini tidak mendapat publisiti meluas. Jarang mendengar nama Khairil M. Bahar, Rosihan Zain (Chow Kit) & Brandon Lee dalam lanskap perfileman negara, tetapi filem mereka berjaya masuk ke dalam senarai teratas tahun ini. Rosihan dan Brandon membawakan latar kehidupan anak-anak Chow Kit seperti yang pernah kita dengar dan pengalaman penontonan yang segar ketika awal tahun yang suram telah memikat admin. Satu lagi kejutan pada 2012 adalah filem Saya Amat Mencintaimu (S.A.M) yang menggegarkan sejenak nama Syafiq Yusof. Tidak menyangka kehadiran filem ini yang sangat bagus ketika beliau berusia muda dan pertama kali mengarah filem. Selepas itu, admin berjanji untuk mengikuti perkembangannya. Filem yang dinanti-nanti setelah mencipta nama di festival luar, Bunohan merupakan karya bermutu Dain Said yang penuh dengan subteks diselimuti dengan mistik dan kaya dengan budaya. Tidak dapat dibayangkan ketika pertama kali menontonnya seperti menonton filem luar dan ilham Bunohan yang sangat asli. 

2013
KIL Dir. Nik Amir Mustafa
PAPADOM 2 Dir. Afdlin Shauki
DUSHRAJANAM Dir. M. Subash
KOLUMPO Dir. Bront Palarae, Rozi Izma & Sheikh Munasar
PSIKO PENCURI HATI Dir. Nam Ron

      Pilihan pada tahun ini pula kelihatan agak lebih kepada kisah realiti masyarakat. Nampak gayanya cubaan pengkarya membawa isu ini begitu baik. Boleh dikatakan semua watak-watak dalam kelima-limanya membawa kepada sisi-sisi hidup manusia yang luka. Jarang filem Melayu membawa isu bunuh diri yang dianggap sangat menongkah aliran setelah sekian lama. Bila kali terakhir tema sebegini muncul di layar perak kita ya? Walau pun begitu, KIL tetap bermain selamat dan tidak berani bermain jauh supaya kesimpulan yang manis tetap dihidang buat penonton. Pemerhatian admin di media sosial mendapati, peminat banyak menyebut filem KIL dan ada sesuatu yang boleh dibicarakan tentangnya. Filem keluarga Papadom 2 seumpama tidak timbul ketara pada kalender ini. Hubungan anak perempuan dan bapa menjadi tema yang selalu diguna di serata dunia. Anyaman kaum ditunjuk tidaklah begitu sempurna dan naratif yang sering dipakai. Namun, ia lebih baik dari sekuel pertamanya. Filem Tamil Dushrajanam menarik perhatian kerana bukan saja ia filem kedua terbaik dari M. Subash setelah Pensel (2008). Keunikan watak seorang cacat yang bercita-cita menjadi juara badminton banyak bermain dengan simbol dicampur dengan adat budaya masyarakat India. Bertuah kerana dapat menyaksikan filem omnibus, Kolumpo kerana ramai mengeluh tidak dapat menonton dan penerbit pula tidak mengeluarkan DVD. Gelagat pendiam Kuala Lumpur dari pelbagai sisi, warga asing, nenek nyanyuk bersama andartu dan kisah dua remaja yang baru bertemu di perut kota sangat rugi jika dilepaskan. Serius, pertama kali menonton Psiko Pencuri Hati, hati terpaku kerana ia filem thriller yang sangat asyik dan persembahan pelakon yang hebat! Ya, ia mengikut formula ‘kalau nak bunuh mesti pergi ke suatu tempat’, oh okay, yang penting admin suka!


> Bahagian 3

10 Feb 2017

Rumusan Filem Kita 5 Tahun Terkini (2011-2015): Bhgn 1



Oleh PerangFilem

        Filem Malaysia dikatakan masih jauh ketinggalan dari segi mutu jika mahu dibandingkan dengan negara-negara jiran dan juga Asia. Disaat filem mereka meraih anugerah tertinggi di festival filem berprestij seperti Cannes, Anugerah Akademi atau paling tidak pun dibeli hak untuk dibikin semula oleh barat, filem kita masih lagi dibanjiri dengan filem kurang bermutu dan agak cincai pembuatannya. Malah, Filipina berulang kali menghantar dan menembusi Festival Filem Cannes sama ada bertanding atau di dalam kategori sampingan. Contoh lainnya, dalam setahun terdapat 70 lebih filem yang dikeluarkan tetapi yang benar-benar hebat kurang 30% daripadanya. Sebagai penonton dan juga peminat tegar, kita bukan mengharapkan 100% memuaskan nafsu tontonan dan apresiasi kita. Malahan di sinema di mana-mana negara pun tidak menjanjikan itu. Dengan usia filem kita yang telah mencapai usia 83 tahun sejak pembikinan Laila Majnun pada 1933, adakah wajar taraf mutu perfileman kita ditahap sekarang? Mungkin ada yang tertanya dari mana datangnya 30% tersebut. Adakah admin (PF) menonton kesemua filem buatan tempatan? Tulisan ini akan menerangkan perkembangan dan trend filem Malaysia dalam lima tahun dari 2011 sehingga 2015 kerana admin mula mengambil ‘sedikit berat’ tentangnya sejak 2011. 

         Pada 2011, filem bergenre seram dan komedi menguasai peratusan penerbitan filem pada tahun itu. Genre seram ini bertahan lama dari 2007 sejak Jangan Pandang Belakang dihasilkan yang menimbulkan fenomena, sehinggalah 2015. Barulah difahami kini, rakyat Malaysia memang gemarkan filem hantu. Sebagai bukti tambahan, sehingga essei ini ditulis, entri “10 Filem Paling Seram Malaysia” paling banyak dicari di blog. Manakala ulasan filem seram Jengka (2015) adalah ulasan filem yang tertinggi dari mana-mana ulasan filem lain dan sekaligus mempunyai banyak maklumbalas dari pelawat. Walaupun begitu, sehingga kini filem Seru (2011) masih belum dapat ditandingi oleh filem segenre. Ini berbeza dengan KL Gangster (2011), dimana ia mencetuskan antara impak paling besar dalam 5 tahun itu tetapi trend filem gangster cepat sejuk. 2011 sekali lagi menyaksikan satu lagi trend tercipta iaitu penghasilan filem dari adaptasi novel Ombak Rindu yang mencatat kutipan melebihi RM10 juta. Bukan sahaja mencatat rekod tinggi tetapi mewujudkan polemik di kalangan masyarakat kerana menyentuh hal agama dan maruah perempuan Melayu. Adaptasi novel cinta selepas itu tidak memberi kesan dan hanya berlandaskan komersil semata-mata.

Filem Selain Bahasa Melayu

        Tidak dinafikan dengan kemudahan teknologi pada zaman ini, pembuatan filem amat mudah. Hanya dengan menggunakan telefom bimbit saja boleh menghasilkan sebuah filem jika kena gayanya. Rakan-rakan yang ada minat pula boleh dijemput dengan sukarela sebagai pelakon. Jadi, kos pembikinan dapat dikurangkan. Walau bagaimanapun, admin tidak ingin menyentuh lebih mendalam berkenaan filem indie yang dihasilkan, tetapi ianya salah satu faktor juga mengapa lebih ramai yang menceburi industri kreatif ini walaupun diselubungi kemelut cetak rompak dan muat turun dari internet. Jika kita amati sejarah 10 tahun ke belakang, jarang sekali filem selain bahasa Melayu dihasilkan dan ditayangkan di pawagam seterusnya menjalani Syarat Wajib Tayang (filem indie seperti Jarum Halus, Kinta 1881, Karaoke, filem-filem Ho Yuhang, Tan Chui Mui, James Lee dan sebagainya ditayang di slot khas seperti International Screen di GSC atau di acara-acara kecil).

Kepong Gangster 2
        Perkembangan positif bagi filem selain bahasa Melayu ini mula dikesan pada tahun 2012 dimana sebanyak 11 filem dihasilkan dalam bahasa Mandarin, Kantonis, Tamil dan Inggeris. Selain gaya hidup masyarakat yang berubah, sudah tentunya jumlah pawagam yang meningkat terutama di bandar-bandar kecil diambil peluang oleh pengkarya untuk berkarya selain kursus perfileman yang ditawarkan di institusi pengajian tempatan khususnya menambahkan bilangan pemain dalam industri dari pelbagai kaum. Bilangan filem selain bahasa Melayu terus meningkat ke 13, 32 dan 27 pada tahun 2013 sehingga 2015. Seperti yang diketahui ramai, filem The Journey (2014) ayang mula-mula sangat berjaya dari segi kutipan. Sebelum itu, cubaan berani filem animasi berbahasa Inggeris Seefood dan War of the World: Goliath (2012) telah ditayang di luar negara. Manakala Vikingdom (2013) merupakan filem bahasa Inggeris yang mendapat publisiti meluas kerana usahasama dengan Hollywood lantas melibatkan kos yang tinggi.

       Kebangkitan filem dalam kategori ini telah menimbulkan kontroversi kemuncaknya pada Festival Filem Malaysia ke 28 (FFM28) yang dianggap bersifat perkauman apabila beberapa kategori filem bahasa Melayu dan bukan Melayu diasingkan. Sememangnya pengkarya bebas menggunakan apa saja bahasa yang dirasakan selesa. Sudahlah dibebani dengan syarat-syarat pembikinan yang ketat, sambutan penonton yang dingin di pawagam (walaupun ia filem yang bagus!) dan ancaman tontonan atas talian/muat turun. Orang kata filem yang baik bukan dinilai dari segi bahasa dan zaman telah berubah. Maka, pengasingan itu tidak wajar. Dari sudut pandang yang lain pula, jika mahu diikutkan pengasingan bahasa tidak dikira perkauman kerana pengkarya bukan Melayu boleh saja membikin filem berbahasa Melayu jika mahu mengikut syarat FFM (itupun jika mahu berkarya kerana anugerah). Sedangkan skrip bahasa Inggeris pasangan Kabir Bhatia dan Mira Mustaffa, Dain Said dan Nandita Solomon boleh saja diterjemah ke skrin dengan berbahasa Melayu. 

        Apa jua keputusan biarlah pada akhirnya pengkarya dapat meraikan seni bersama-sama. Mendaulatkan bahasa Melayu bukan bermula dari penulisan skrip, ia harus bermula dari semua orang, penutur itu sendiri kerana sesetengah filem berbahasa Melayu yang ada sekarang bukanlah sesempurna mana untuk dijadikan contoh. Penyelesaian dengan mewujudkan Kategori Filem Terbaik Bahasa Kebangsaan dan Filem Terbaik Bukan Dalam Bahasa Melayu, Filem Terbaik (keseluruhan) akhirnya mengakhiri perdebatan hangat dan mendapat tumpuan netizen. 

8 Feb 2017

Aku Haus Darahmu & The Red Turtle




AKU HAUS DARAHMU (2017)
Aidilfitri MY
Seram
3/5

Sejak publisiti filem ini muncul yang menjual nama Deanna Yusof, PF sudah tertarik. Apatah lagi dengan judul yang unik. Sudah berapa lama Deanna tak berlakon filem panjang? Terkini pun dalam produksi Singapura. Perjuangan sang pengarah yang ingin mengembalikan roh seram filem 80an tempatan seperti Rahsia dan Misteri Rumah Tua yang menjadi rujukan untuk tatapan penggemar horror classic. 2 perkara yang membuatkan PF suka tentang filem ini adalah skor muziknya yang kena dan bertepatan dengan atmosfera seram yang ingin disampingkan. Dengan 'bergenre' bunyi klasik, telinga tertangkap kehebatan bunyi yang biasa kita tidak terperasankan kerana jump scare dengan bunyi yang kuat selalu dipermain-main semata untuk memeranjatkan. Kedua, elemen bunyi tersebut telah menyihir mata dan perasaan terhadap tarian-tarian mistik penari-penari seakan kita dalam alam lagi satu. Dibuat ala pementasan teater berpagar bulu-buluh seakan jauh dari penduduk kampung. Ceritanya mudah dan cuba bermain selamat dengan lokasi yang terhad untuk menggambarkan zaman 80an. Kadang-kadang dialognya terlajak kekinian. PF sudah lama/lupa dan tidak biasa sebenarnya dengan filem-filem seram 80an, tetapi entah mengapa sinematografinya cuba digelapkan dengan sengaja walaupun tengahari menampakkan tidak semulajadi 80an yang diingini. 

Lagi satu, Cempaka (Deanna) seolah-olah tidak 'memiliki' rumah tradisional itu kerana seperti nampak terasing dengan tuannya. Deanna hanya bercantikan saja tidak 'mendiaminya'. Okay, kalau iya pun dia itu hantu atau sebagainya. Mungkin PF salah kerana yang berhantu adalah tarian dan bukannya rumah, jadi pemilikan rumah tidak perlu ditekankan kerana ingin menimbulkan lebih kemisterian terhadap watak Cempaka. Selain itu, bukan mahu mencari kesalahan dan memang tidak suka menyebutnya di sini, bahawa watak-watak bergerak lambat pada sesuatu yang sudah biasa ada/sia-sia/dilihat dalam filem seram. Namun, pada beberapa babak ianya perlahan tetapi efektif contoh ketika Ezza berjalan perlahan ke dalam semak tepi rumah yang di sokong dengan latar muzik yang cocok dan penuh misteri. Kelebihan lagi adalah lakonan Cempaka dan Kenanga, walapun terkadang lakonan Kenanga itu nampak pelik. Tarian Deanna dan Nad Zainal nampak kemas menyimpulkan bahawa mereka berlatih untuk itu. Aidilfitri berjaya membuatkan filem seram ini ke tahap yang lain di penghujungnya bagi membolehkan watak jahat menjadi cantik dan muda selama-lamanya seterusnya memberi klimak yang berkesan.


RED TURTLE (2016)
Michael Dudok de Wit
Animasi
3.5/5

Kalau boleh PF spoilkan bahawa filem ini tiada dialog langsung. Yang ada hanya desahan dan kata seperti Oi! Boring? Nanti dulu. Berkenaan seorang lelaki yang terdampar di pulau dan cuba meneruskan kehidupan seorang diri dan berjumpa seseorang. Ironinya, dengan tajuk The Red Turtle tetapi ianya kisah seorang lelaki tetapi red turtle itulah yang mengubah hidupnya untuk terus hidup dalam dunia asing. Walaupun rupa kartunnya bukan 3D, mata tertancap akan detik hari-hari lelaki ini dari hari pertama ia lemas dilambung ombak menerusi garis-garis halus animasi ini. Ini filem kedua bukan 3D yang enak dinikmati selepas Song of The Sea (2014). Jika kanak-kanak mungkin sukar terhibur kerana kebisuannya, tetapi tidak bagi penonton dewasa sebab ianya riuh dengan tema universal seperti perhubungan, cinta dan keterasingan. Bila filem ini menyentuh bab fantasi, (tidak pasti ianya ada kaitan dengan sesuatu lagenda), ini yang memuatkan ia bertambah seronok untuk ditonton. Dan meninggalkan seseorang terkapai-kapai adalah kejam.


7 Feb 2017

Filem 2017: Part 1 (JAN-JUN)


Tontonan 2017, Part1 : Januari - Jun

JANUARI
---------------
PASSENGERS - 3
AKU INGIN IBU PULANG (INDO) - 3
LA LA LAND - 3.5
AFTER THE STORM (JEPUN) - 3
PAPANASAM (INDIA ver Tamil) - 4
ARRIVAL - 4.5
ICEBREAKER (RUSIA) - 2
SPLIT - 3
PATRIOT DAYS - 3
STREET CAT NAME BOB (UK) - 3
A MAN CALLED OVE (SWEDEN) - 3.5
MOONLIGHT - 3.5
RED TURTLE (PERANCIS/BELGIUM/JEPUN) - 3.5
HACKSAW RIDGE - 4
LION (AUSTRALIA) - 3

FEBRUARI
----------------
PATERSON - 3
AKU HAUS DARAHMU - 3
WARKOP REBORN: PART 1 - JANGKRIK BOS - 3
.
.
.
.
.
.